Schrijven

Schrijfupdate #1: juli

Ik denk dat ik altijd al wel heb willen schrijven maar het echt beginnen met schrijven is ongeveer een half jaar geleden begonnen. Sindsdien is mijn brein een tornado aan ideeën en probeer ik elke dag wel weer iets nieuws te verzinnen. Ik begon een aantal verhalen maar maakte het nooit af, totdat ik HET idee kreeg. Ik verzamelde al mijn kleine ideeën en stopte ze in één groot verhaal. Ik wist nog niet hoe, maar ik zou hoe dan ook dit verhaal afschrijven.

Een paar maanden terug begon ik echt actief te schrijven. Ik schreef best snel, en de eerste paar hoofdstukken waarom daarom ook zo af. Mijn idee was uitgewerkt en ik kon zo verder schrijven… totdat de maand juli kwam. Ik ben in de ergste reading slump/schrijvers slump gekomen van me leven. De hele maand juli heb ik maar één boek gelezen. Naast het feit dat het een geweldig boek was (Rood van Pierce Brown, mijn review staat online) ben ik gewoon geen woord verder gekomen met mijn boek. Nadat ik Rood had uitgelezen besloot ik dat het echt tijd was om verder te schrijven, dus so I did.

Een paar dagen geleden heb ik alles weer opgepakt en besloot het om nu helemaal goed te doen. Ik heb een uitgebreid karakter dossier gemaakt en ik begon met het maken van een uitgebreide outline. Een outline is je verhaal vertelt in een soort van samenvatting per hoofdstuk. Sommige schrijvers vinden het fijn om deze heel uitgebreid te maken, waarin zelfs dialogen voorkomen, en sommige schrijvers vinden het juist fijn om steekwoorden op te schrijven. Ik denk dat ik daar tussen in zit, want ik heb in grote lijnen wat ik wil vertellen in dat bepaalde hoofdstuk, maar soms zitten er bepaalde dialogen in waarvan ik weet dat ze er echt in moeten.

Wat ik heb gedaan is echt hatelijk. Ik heb een klein concept van mijn originele verhaal gehouden, zoals namen, plaatsen en een klein beetje plot, maar voor de rest heb ik alles veranderd. Echt alles. Ik moest weer beginnen bij hoofdstuk 1 met mijn outline. En laat me je iets vertellen, dat was veel werk. Waarom ik dit gedaan heb is omdat ik een perfectionist ben. Ik was niet blij met mijn verhaal dus heb ik alles op de kop gegooid en met een frisse blik opnieuw begonnen. Ben ik blij met mijn nieuwe verhaal? Ja! Natuurlijk is het niet perfect en ga ik het waarschijnlijk nog duizend keer veranderen. Maar ik denk dat dit mijn basis wordt tot nu toe.

Ik ben erg benieuwd naar jullie schrijfverhalen. Ben je al aan het schrijven of heb je een idee dat je ooit wil uitwerken? Laat het me weten in de comments!

8 gedachten over “Schrijfupdate #1: juli

  1. Dit is zo herkenbaar! Ik heb met het idee van ‘Muse Academy’ zo een drie à vier jaar in mijn hoofd gezeten en steeds kwamen er nieuwe personages, nieuwe ideeën, veranderde alles weer… Maar uiteindelijk had ik genoeg van het nadenken en plannen, en ben ik gewoon gaan schrijven. Resultaat? Het eerste boek van de serie wordt eind oktober uitgegeven bij Kabook en ik ben ondertussen bezig met het neerpennen van boek twee 🙂

    Like

    1. Ik heb net op Kabook gekeken en wow je boek klinkt best amazing. Gefeliciteerd met je boek, want het is echt een droom van bijna heel schijvend boekland.

      P.s. Je boek klinkt freaking spannend/gaaf. Griekse mythologie is da bomb!

      Like

      1. Dank je, ook op mijn blog verschijnt er af en toe iets over mijn schrijven en ‘Muse Academy’. Griekse mythologie is inderdaad awesome 😉
        Ik denk trouwens dat ik je heb gezien in Eindhoven bij de boekpresentatie van ‘Tweedehands vleugels’ tijdens de workshop van Chinouk ^^

        Like

      2. Dat zou heel goed kunnen want ik was daar volgens mij een van de weinige jongens! Je kon me herkennen aan de vele vragen die stelde tijdens Chinouks workshop

        Geliked door 1 persoon

      3. Snap ik. Ik help elk jaar met de geluidsinstallatie tijdens het schoolfeest van mijn vroegere lagere school. Als er dus iemand verkeerd geparkeerd staat of er moet iets worden afgeroepen, dan krijg ik de microfoon in mijn handen geduwd ^^;

        Geliked door 1 persoon

  2. Wat super vet dat je bezig bent met een boek!! Wel balen dat je zoveel om hebt moeten gooien, maar daar wordt het boek waarschijnlijk alleen maar beter van. Bovendien gaat het er ook om dat je plezier hebt aan het schrijven, en als je je verhaal niks vindt, dan is dat erg lastig. Perfectionisme is gelukkig vaker een zegen dan een vloek 😉

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie