Geen categorie

#ikleesNls

Uitgeverij Best of Ya is deze campagne begonnen. Samen met Blossom Books, Celebrate Books en De Boek Pioneers begonnen zij de hastag #ikleesNls. Het houd in dat er meer liefde moet komen voor Nederlandse boeken want tegenwoordig schakelen steeds meer mensen over naar de Engelstalige versie van het boek. Dit is zeker jammer voor de uitgeverij. Bedenk maar eens hoeveel tijd en liefde ze besteden aan het maken van een boek. Ook kunnen uitgeverijen super vette events organiseren (zoals Yalfest) vanwege de verkoop van de Nederlandse uitgaves. In deze post ga ik mijn mening geven over het lezen van Nederlandse en Engelse boeken en vertel ik ook wat ik zelf het liefst lees!

Engelse boeken vs Nederlandse boeken:

Ik heb een paar Engelstalige boeken in mijn kast staan. De redenen hiervoor zijn: de boeken worden niet verder vertaald, het boek is nog niet uit in het Nederlands of ik was in de American Book Center en zag een boek dat ik moest hebben! Maar in tegen stelling tot die paar boeken in het Engels, heb ik veel meer Nederlandse boeken in mijn kast staan. Waarom? Ik lees gewoon sneller in het Nederlands. Als ik in het Nederlands lees dringen de woorden veel meer tot mij door, waardoor ik alles begrijp. Natuurlijk heb ik wel genoten van de paar Engelse boeken die ik heb gelezen maar toch had ik het gevoel dat ik niet alles meekreeg. Helaas duurt het wel altijd even voordat het boek dat jij wil lezen wordt vertaald, maar ik merk de laatste tijd, dat die tijd tussen het Engelse boek en de Nederlandse vertaling echt reuze meevalt. Neem bijvoorbeeld Furthermore/Verdermeer van Tahereh Mafi die wordt uitgeven door Blossom Books. Verdermeer komt maar 1 dag (JA MAAR 1 DAG :o) later uit dan de Engelse versie.

giphy

Mijn mening:

Ik koop in de meeste gevallen altijd de Nederlandse uitgaven van een boek omdat ik het belangrijk vind dat de Nederlanse uitgeverijen worden gesteund. Events die worden georganiseerd door uitgeverijen zijn een van mijn favoriete dingen die er bestaan en het zou jammer zijn als dat minder wordt. Ik weet niet of dit veel met het onderwerp te maken heeft, maar ik vind het ook heel belangrijk dat er steeds meer auteurs van eigen bodem worden uitgegeven in het genre YA, Fantasie, Sci-fi, Dystopie etc. Het is fijn om te zien dat ook Nederlands talent wordt erkent. Zeker nu ik zelf ook van plan ben om een boek uit te brengen in de toekomst. Doe voor mij dus maar gewoon Nederlandse boeken!

Dit zijn mijn gedachtes over Nederlandse boeken. Ik support alles en vind dat eigenlijk elke Nederlander, Nederlandse boeken bovenaan moet hebben staan. Spreid vooral jouw mening over dit onderwerp op bloggen, social media of waar dan ook. Gebruik wel de #ikleesNls en de bijbehorende foto om er zeker van te zijn dat je mening wordt gehoord.

 

Een gedachte over “#ikleesNls

Geef een reactie

