13 minuten – Sarah Pinborough [recensie]

368
Prijs: €18,99
9789000355709
Genre: Psychologsiche Thriller, Young Adult

Ik was dertien minuten dood.

Ik kan me niet meer herinneren hoe ik in het ijskoude water terechtkwam, maar dit weet ik nog wel: het was geen ongeluk en ik was niet suïcidaal.

Ze zeggen dat je je vrienden dichtbij moet houden en je vijanden nog dichterbij, maar als je een tiener bent, is het moeilijk om ze uit elkaar te houden. Mijn vrienden houden van me, dat weet ik zeker. Maar dat betekent niet dat ze niet hebben geprobeerd om me te vermoorden. Of wel?

Ik wil Best of YA heel erg bedanken voor een recensie exemplaar!

Wat mij als allereerste verbaasde toen ik begon met lezen, is dat het verhaal grotendeels wordt verteld uit de ogen van een meisje genaamd Rebecca. Dit had ik niet verwacht aangezien ze niet wordt gemeld in de synopsis. Dit geeft het boek ook gelijk een andere kijk op de situatie. Het is niet alleen het meisje dat 13 minuten dood is geweest en lijdt aan geheugenverlies. Je krijgt veel meer van alles mee!

Ik lees normaal nooit echt thrillers, maar misschien moet ik dat vaker gaan doen. 13 minuten heeft mij namelijk spanning laten voelen als nooit te voren. Sarah Pinborough weet precies de juiste hoeveelheid informatie aan je te geven waardoor je hoofd op hol slaat. Meerdere malen heb ik voor mij uitgekeken met de vragen in mijn hoofd: huh? Hoe dan? Dit kan toch niet? Zouden ze echt? Het is echt een van de spannendste boeken die ik ooit heb gelezen. Het plot is zó goed en sterk opgebouwd!

“Niks altijd en eeuwig. Het enige wat voor altijd en eeuwig duurde, was de dood. Bij die gedachte rilde ze even. De  dood, en haar liefde voor Aiden.”

Het boek zet echt vragen bij wie je nu echt kan vertrouwen. Sommige stukken lieten mij achter in shock, terwijl andere stukken mij over de pagina’s lieten vliegen. Ik moest weten wat er gebeurde. Alle karakters wisten mij te boeien, al had ik wel mijn voorkeur voor Becca. Natasha is een bitch, maar toch kan je niet anders dan het rot voor haar vinden. 13 minuten dood zijn verklaard is niet niks, zeker niet als je zo jong bent. Het was heel interessant om te lezen over iemand die haar leven weer probeerde op te pakken na zo’n tragische gebeurtenis.

Tegen het einde aan werd het nog spannender dan ik had verwacht. Alle kleine hints die door het boek verspreid zijn vielen op zijn plek, de puzzel werd compleet. Toch werd tijdens het boek de puzzel een paar keer uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet. Alles op zijn plek voor het verbluffende einde. Het einde heeft vraagtekens bij alles gelegd! Ik kon het boek niet neerleggen, zo spannend was het! Door 13 minuten ben ik benieuwd naar andere boeken van Pinborough en ook naar meer boek uit het genre. 13 minuten is zeker eentje om op te pakken in de boekhandel!

Heb jij 13 minuten al gelezen?