Boeken·Persoonlijk

Waarom ik niet zoveel lees…

Ik heb dit jaar 15 boeken gelezen en dat maar in een half jaartje. Sommige zullen zeggen wow dat is best veel, terwijl andere dit getal juist aan de magere kant vinden. En ik zelf eigenlijk ook, want ik weet dat ik meer kan lezen. En ik wil ook echt meer lezen. Toch doe ik het niet. Nu kan ik het wel afschuiven op school en examens, maar de afgelopen maand heb ik maar twee boeken gelezen en ik heb gewoon vakantie. Dus daar ligt het niet aan. Maar waar aan dan wel?

Afleiding

Ook al is het niet officieel vastgelegd, weet ik bijna wel zeker dat ik ADD heb. Een van de kenmerken van ADD is dat je heel snel bent afgeleid. Nadat ik een hoofdstuk heb gelezen, of soms zelfs terwijl ik een hoofdstuk aan het lezen ben, kan ik gewoon in een keer stoppen. Dan kijk ik op van mijn boek en zie ik iets in mijn kamer, of hoor ik het gezoem van mijn telefoon. Ik denk dan opeens: ik heb dorst, en kom dan pas na een paar uur weer bij mijn boek. Dat is toch gek aangezien mijn plan was om alleen een glas water te halen. Zeker als het boek langzamere stukjes heeft ben ik heel erg snel afgeleid. Natuurlijk werkt de ADD niet altijd tegen, maar tijdens het lezen kan mijn hoofd soms echt een chaos zijn. Dit gebeurt niet altijd gelukkig. Anders had ik nog geen enkel boek gelezen dit jaar!

Langzaam lezen

Ik weet niet of dit in combinatie is met snel afgeleid zijn, of dat ik altijd al langzaam las. Maar ik lees voor mijn gevoel best wel langzaam. Ik hoef van mijzelf nu ook weer niet 100 bladzijdes per uur te lezen, maar het maakt wel een verschil. Nu lees ik ongeveer tussen de 30-50 per uur. Want het ligt heel erg aan het boek. Neem bijvoorbeeld Hof van Doorns en Rozen: daar las ik maar 30 bladzijdes per uur. En hoe langer ik doe over een boek, hoe minder ik er van ga genieten. Als ik weken bezig ben met één boek dan is er een grote kans dat ik het boek helemaal ga neerleggen. Zo heb ik dit jaar ook al best wel veel boeken neergelegd. Ik weet dat het fout is om te doen, maar ik kan er eigenlijk niks aan doen. Naast dat ik mijn interesse verlies in boeken, doe ik ook gewoon veel langer over boeken. Terwijl de een één 400 blz boek op 1 dag uit kan lezen, hoop ik dat ik op bladzijde 150/200 kom. En vaak gebeurt dit niet eens vanwege te veel afleiding.

Een rede waarom ik zo langzaam lees is: ik lees elk detail. Sommige mensen zouden sneller over beschrijvingen lezen, of plaatsnamen. Maar ik kan over zulke stukjes welk 2 of 3 keer heen lezen, zodat ik het onthoud. Ik wil niet later in het verhaal een naam horen en dat ik gewoon niet meer weet wie dat is. En dat gebeurt ook nooit aangezien ik alles zo nauwkeurig lees. Het nadeel is wel dat het tijd gaat kosten.

Series

Het is zo gemakkelijk om Netflix op te starten en jezelf 3 uur later nog steeds achter het scherm zien zitten. Ik volg veel tv-shows en kijk deze dan ook best wel vaak. Ik hou in het algemeen van boeken, films en tv-shows omdat het verhalen bevat die ik nog kan ontdekken. Maar aangezien ik langer doe over een boek dan over sommige series, kies ik vaker voor de serie. Ik probeer hier wel een beetje op te letten dat ik wel een afwisseling maak, maar Netflix wint het nog wel een beetje van de boeken. En daar gaat echt veel tijd in zitten.

Er zijn vast nog andere redenen, maar dit zijn echt de hoofdoorzaken. Als ik een boek uitlees, en het was een goed boek, dan geniet ik er ook heel erg van. Dan ben ik ook blij dat ik het boek heb gelezen. Elk boek dat ik uitlees is eigenlijk een kleine overwinning voor mij. Het gaat er niet om hoeveel je leest maar of je het boek leuk vond. Het kan zijn dat je 100 boeken leest en er maar 50 leuk vond. Maar van alle boeken die ik dit jaar heb gelezen vond ik er maar 1 niet echt leuk. De rest was allemaal geweldig! Dit is zeker geen aanval naar mensen die 100 boeken lezen, want als je dat kan, dan is dat fantastisch.

Hoeveel boeken heb jij dit jaar gelezen?

 

2 gedachten over “Waarom ik niet zoveel lees…

  1. Ik heb ook nog niet zoveel boeken gelezen dit jaar en de redenen die jij beschrijft, heb ik ook. Ik heb dan wel geen ADD, ik raak wel snel afgeleid door dingen. Zo heb ik laatst een nieuw spel voor mijn 3DS gekocht, dus als ik tijdens het lezen opkijk en mijn 3DS zie, heb ik gauw de neiging dat spel te gaan spelen.

    Ook het feit dat ik een Netflix abonnement heb, helpt ook niet echt mee. Soms heb ik gewoon zin een serie te bekijken ipv een boek te lezen. En wat je zegt: dat blijft ook niet altijd bij maar één aflevering.

    Ik ben ook een langzame lezer, netals jij, en dat helpt ook niet mee. Halverwege een boek stoppen heb ik ook vaak en soms pak ik dan een ander boek erbij, wat erin resulteert dat ik nu 4 verschillende boeken aan het lezen ben.

    Frank, het is echt niet erg dat je niet zoveel boeken gelezen hebt. Iedereen heeft zijn eigen tempo en gewoontes. Als je maar geniet van je hobby, kan niemand je wat maken 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Liever langzaam dan niet! Ik ben net begonnen aan mijn twaalfde boek dus daar ben ik erg blij mee. Mijn allereerste Goodreads challenge is bijna behaald 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

