Boeken·Recensies

Aristotle & Dante ontdekken de geheimen van het universum – Benjamin Alire Sáenz

Titel: Aristotle & Dante ontdekken de geheimen van het universum
Auteur: 
Benjamin Alire Sáenz
Uitgeverij: Blossom Books
Bladzijdes:
352
Prijs: €18,99
ISBN: 
9789463491105
Genre: Young Adult, Contemporary

Aristoteles is een eenzame, boze tiener die misschien wel iets te veel over de wereld nadenkt. Dante is een eigenwijze betweter die het liefst de hele dag zonder schoenen rondloopt. Als ze elkaar bij het zwembad tegenkomen, lijken ze niets met elkaar gemeen te hebben -behalve het feit dat ze allebei vernoemd zijn naar oude filosofen. Toch ontstaat er een bijzondere vriendschap, zo eentje die levens verandert. En dankzij hun vriendschap ontdekken Ari en Dante wie ze zijn, en wie ze willen worden.

Ik wil Blossom Books heel erg bedanken voor een recensie exemplaar!

Soms sla je de laatste pagina van een boek om, sluit je het boek en vergeet je snel weer de inhoud. En dat is wat ik eerst ook dacht dat er zou gebeuren met Ari en Dante. Ik zou het boek hebben gelezen en er niet meer zoveel aandenken. Ergens heeft het boek toch in mijn onderbewustzijn zien te kruipen want toen ik mijn volgende boek oppakte bleef mijn gedachte dwalen naar de karakters in Ari en Dante.

Want naast Aristotles en Dante zijn er nog meer karakters. Je krijgt te lezen over ouders wat ik best bijzonder vind omdat je dat niet zo vaak ziet in Young Adult boeken. Natuurlijk komen er in de meeste boeken wel ouders voor maar die zijn niet zoals in dit boek. De ouders in dit boek gaan voelen als vrienden en je gaat ze begrijpen. Hoe gek dat ook klinkt. Want hoe kan je ooit je ouders begrijpen? Dante vond ik ook een heel interessant karakter. Hij heeft zijn eigen manier van doen maar weet wel waar hij voor staat. En dat maakt hem een van de sterkste karakters uit dit boek. Wat hij met Ari heeft is vriendschap in de puurste vorm. Vriendschap die iedereen zou moeten ervaren.

“Nog een geheim van het universum. Soms was verdriet een storm die uit het niets op kwam zetten. De helderste zomerochtend kon overgaan in een stortbui. Kon overgaan in donder en bliksem”

En dan komen we aan bij het karakter Aristotles. Ari is een karakter is die, net als Dante, anders is… maar hoe ik het sterk vond bij Dante, irriteerde ik mij eraan bij Ari. Hij heeft een hekel aan alles en haat zijn ouders. Nu vind ik haat persoonlijk een erg groot woord. Je haat iemand omdat diegene aardig tegen je is? Misschien is dat gewoon hoe tieners denken? Ik ben een tiener… en ik denk zeker niet zo. Ari’s boosheid en negativiteit leidde mij af van het mooie verhaal wat eromheen zweefde. Want Sáenz schrijft als een engel. Is ook niet heel gek voor een poëet en dichter. Zijn schrijfstijl was fijn en warm en liet me het verhaal geloven. Als iemand zo schrijft dan maakt het mij niet veel uit als het einde voorspelbaar is of niet. Want elke keer als ik het boek open, open in een cadeau!

“Het was alsof ik een camera in mijn ogen had en ik van dit moment een foto maakte: ik wist dat ik me dit beeld altijd zou herinneren.”

Dit boek ga ik denk ik wel lang herinneren, zoals de foto in het geheugen van Ari. Het is zeker niet het beste boek dat ik heb gelezen maar wel een van die boeken die je laat nadenken. En als een boek dat met je kan doen, heeft het naar mijn idee zijn missie volbracht. Een van de geheimen van het universum vind ik goede boeken. Ze zijn geschreven met een rede. Om een boodschap over te brengen en het laten ratelen van de bovenkamer. Want dat is wat dit boek met mij heeft gedaan. Het laten ratelen van mijn bovenkamer. Vriendschap staat centraal in dit boek en ik denk dat het laat zien hoe kostbaar goede vrienden zijn. Lach met ze. Huil met ze. En ontdek met elkaar de geheimen van het universum.

4 sterren

 

Een gedachte over “Aristotle & Dante ontdekken de geheimen van het universum – Benjamin Alire Sáenz

Geef een reactie

