Hof van Doorns en Rozen – Sarah J Maas [recensie]

Sarah J Maas
Uitgeverij: Best of YA
421
Prijs: €19,99
9789000348275
Genre: Young Adult, Fantasy

Het bos waarin de negentienjarige Feyre woont is in de lange wintermaanden een koude, sombere plek. Haar overlevingskansen en die van haar familie berusten op haar vermogen om te jagen. Wanneer ze een hert ziet dat opgejaagd wordt door een wolf kan ze de verleiding niet weerstaan om te vechten voor de prooi. Maar om te winnen moet ze de wolf doden en daarop staat een prijs. Niet veel later verschijnt er een beestachtig wezen om vergelding op te eisen. Wanneer ze naar het gevreesde feeënrijk Prythian wordt gesleept, ontdekt Feyre dat haar ontvoerder geen beest is, maar Tamlin – een van de dodelijkste, onsterfelijke magische wezens ooit gekend. Terwijl ze op zijn landgoed verblijft, veranderen haar ijzige vijandige gevoelens voor Tamlin in een vurige passie die elke leugen en waarschuwing over de mooie, gevaarlijke wereld van de Elfiden in rook doet opgaan. Maar een oude, kwaadaardige schaduw groeit over het land, en Feyre moet een manier vinden om het te stoppen of Tamlin en zijn wereld zullen voor eeuwig verdoemd zijn.

Hof van Doorns en Rozen is het derde boek dat ik lees van Sarah J Maas en het stelde me niet teleur. Het voldeed ook niet helemaal aan mijn verwachtingen – aangezien iedereen van dit boek lijkt te houden – maar het was zeker geen slecht boek. Dit is dan ook gelijk een de minpunten: iedereen praat over het boek. De hype rond dit boek is heel groot en dan ga ik er toch meestal vanuit dat het boek briljant geschreven is. Nu is er niks mis met de schrijfstijl van Sarah, daar niet van, maar het plot was vooral in het begin traag en sleurde een beetje achter de feiten aan. Wanneer je een compleet nieuwe fantasywereld neerzet is het echter wel belangrijk om de wereld zo goed mogelijk te introduceren. Dit doet de schrijfster wel heel goed, want de wereld was geloofwaardig en duidelijk.

Maas heeft een geloofwaardige en spannende wereld neergezet met het interessante concept van verschillende hoven.

De spanningsopbouw in het verhaal is heel goed gedaan. Waar het begin nog rustig is, barst het einde los met kortere en langere spanningsbogen. Je krijgt steeds meer stukjes van de duistere puzzel van Sarah J Maas en op het einde breekt de hel los. Ik vind de mysterieuze, kwaadaardige ‘zij’ goed neergezet en echt een hele sterke villain. Complimenten daarvoor!

Dit eerste boek is een Belle en het Beest hertelling en ik vond het geinig om de vergelijkingen te zien. Terwijl ik het boek las vielen grote dingen mij op zoals het leven bij een beest, of het leven met een vloek. Ik heb tijdens het lezen van dit boek de nieuwe film van Belle en het Beest gekeken en zag zo veel kleine details die Sarah in het boek heeft gestopt. Maar het voelt niet als een hertelling, het voelt als een origineel boek.

Ook al is Feyre een supertof karakter die goed met een boog kan omgaan, had ik hier en daar wel wat probleempjes met haar. Ze zorgt heel goed voor haar familie door elke dag te gaan jagen en dat waardeer ik ook. Ze weet hoe ze vallen moet maken en hoe ze goede deals moet sluiten op de markt. Ze is dus echt niet dom. Maar af en toe vond ik dat ze wat relatief domme of enigszins rare beslissingen maakte toen ze in het Lentehof verbleef. Ik was het op bepaalde punten echt niet met haar eens en had gewild dat ik haar kon zeggen hoe stom ze bezig was. Maar daar staan ook momenten tegenover waarop ik aan het juichen was voor Feyre, of lachte om de dingen die ze expres deed.

Hof van Doorns en Rozen is de perfecte mix tussen fantasy en spanning & liefde en romantiek.