reizen

Londen citytrip met een Nerd #1 – Harry Potter en Miss Peregrine

Ik ben laatst een paar dagen in Londen geweest en natuurlijk begon mijn nerdbrein te tollen toen ik dacht aan alle plekken die ik kon bezoeken in Londen. Ik heb het hier over de plekken in Londen waar films of series zijn gefilmd. In Londen zijn namelijk heel wat dingen gefilmd. Ik deze eerste post van twee delen bespreek in de Harry Potter locaties waar ik ben geweest.

Grimmauld Place 12 (de Orde van de Feniks)

Dit is het huis waar ze aan het begin van de vijfde film in schuilen. Het twaalfde huis zit verstopt tussen twee andere huizen en komt tevoorschijn als je maar goed genoeg kan kijken. Het is raar om op zo’n locatie te komen want dan pas zie je hoe nep de filmwereld is. Want alleen deze huizen zijn gebruikt voor de scène, terwijl de straat en het hek aan de overkant op een andere locatie zijn gefilmd. Wat een beetje filmmagie niet kan doen!

Tower Bridge (de Orde van de Feniks)

We blijven even bij dezelfde film want in de scène voor het huis, vliegt Harry met de Orde en vrienden over de Theems. Zo ook onder de Tower Bridge door. Naast dat deze brug voorkwam in Harry Potter is het een iconische brug voor Londen en komt het voor in heel veel films. Ik heb ook op de brug gelopen en dat is toch wel indrukwekkend!

Millennium Bridge (de Halfbloed Prins)

In het zesde deel van de Harry Potter reeks wist deze brug het niet te overleven omdat het werd opgeblazen door Dooddoeners. Gelukkig staat in het echt de brug er nog zodat toeristen zoals ik het kunnen fotograferen. Millennium Bridge is trouwens niet alleen gebruikt voor Harry Potter maar komt ook voor in een scène in Guardians of the Galaxy. Dubbel tof dus!

St. Pancrass Station (de Geheime Kamer)

Iedereen weet dat Harry Potter vertrekt vanaf King’s Cross Station tussen platform 9 en 10. Ik ben ook op dat station geweest maar ik stapte uit op dit station. Blijkbaar vonden de filmmakers van de tweede film het gebouw van King’s Cross Station niet zo mooi want ze hebben St. Pancrass, wat er naast ligt, voor gebruikt. Alleen de voorkant dan. Ergens snap ik het ook wel want kijk hoe mooi dat gebouw is.

St. Paul’s Kathedraal (Bijzondere Vertelsels)

Dat ik fan ben van de Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine trilogie is niet echt een geheim. Dat ik zijn nieuwe boek, Bijzondere Vertelsels, echt heel mooi vond is ook niet een geheim. Maar dat ik naar Londen ging en geen eens een link had gelegd tussen de boeken en de stad is wel raar. Ik kwam deze kerk toevallig tegen en toen klikte het opeens in mijn hoofd. In het tweede deel, Omhulde Stad, lees je een verhaal die ook terug te vinden is in Bijzondere Vertelsels. Het verhaal gaat over de duiven van de deze kerk en hoe zij invloed hebben gehad op het bouwen en vallen ervan. Ook al is dit geen filmlocatie… Ik had gewoon een manier nodig om deze pracht van een serie in mijn blogpost te schuiven.

Deel 2 komt volgende week online waarin ik onder andere filmlocaties bezoek van Doctor Who & Sherlock!

2 gedachten over “Londen citytrip met een Nerd #1 – Harry Potter en Miss Peregrine

Geef een reactie

