Boeken·Recensies

Gefeliciteerd, Leonard Peacock – Matthew Quick [recensie]

Titel: Gefeliciteerd, Leonard Peacock
Auteur: 
Matthew Quick
Uitgeverij: Lemniscaat
Bladzijdes:
216
Prijs: €19,95
ISBN:
9789047704966
Genre: Psychologsiche Roman, Young Adult

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leonard Peacock wordt vandaag achttien. Ouder zal hij niet worden. Vandaag is de dag waarop hij zichzelf van het leven zal beroven met het oude pistool van zijn grootvader.

Maar eerst heeft hij nog een missie te volbrengen. Hij wil de vier belangrijkste mensen in zijn leven een cadeau geven, zodat ze weten dat het niet hun schuld is dat hij er straks niet meer is. En hij moet degene vermoorden die zijn leven tot een hel heeft gemaakt: zijn vroegere beste vriend.

Als je zoekt naar een snel, licht boek om te lezen is dit niet het boek voor jou. Het boek is dun en je vliegt er zo doorheen, maar in het boek worden heftige onderwerpen aangesneden. Ik heb het boek uitgelezen toen ik in Londen op vakantie was en had er een brok van in mijn keel.

Je volgt Leonard die het leven eigenlijk al heeft opgegeven. Hij heeft een plan en die hij, wat het ook kost, gaat uitvoeren. Doordat je het leest uit het perspectief van Leonard – iemand die suïcidaal is – zie je de manieren waarop hij denkt en hoe hij tegen dingen aankijkt. Ik heb nog nooit een boek gelezen over een karakter die zelfmoord wilde plegen en deze gedachtegang was dan ook echt heel interessant. In iemands hoofd stappen die zo verschilt van jezelf is heel belangrijk om anderen te leren begrijpen en Matthew Quick heeft zeker mijn ogen geopend. Ik ben zelf niet van plan om zelfmoord te plegen, maar het heeft mij wel laten nadenken:

Dingen die je zegt of doet tegen een ander kan een veel grotere impact hebben op diegenen dan je denkt.

Quick heeft zijn karakters zo geschreven dat ik bijna zou denken dat hij een waargebeurd verhaal heeft geschreven. Aan elk karakter die geïntroduceerd werd, kon ik wel iemand linken uit mijn omgeving. Natuurlijk zal niet iedereen dit hebben, maar daardoor kon ik mij goed vinden in dit boek. Zoals eerder gezegd ben ik niet suïcidaal, maar ik herkende mij wel in het hoofdpersoon Leonard: de manier waarop hij denkt en met mensen omgaat als hij zich goed voelt. Hij kijkt op een bepaalde manier naar de wereld en dat vond ik mooi om te lezen.

Matthew Quick bespreekt in dit boek naast zelfmoord zoveel andere belangrijke onderwerpen. Dit boek is daarom ook belangrijk om te lezen. Toen het mij werd aangeraden had ik er zelf nog nooit van gehoord en ik denk dat weinig mensen weten van dit boek. Dit is eigenlijk zo jammer, want naast dat het een goed geschreven boek is, zou iedereen dit boek moeten lezen, omdat het belangrijk is. Zelfmoordneigingen en -gedachtes zijn nog steeds actueel en gebeuren elke dag. Door boeken zoals Gefeliciteerd, Leonard Peacock hoop ik dat er meer begrip voor komt en dat iedereen die zich in deze situatie bevindt, de steun kan vinden die hij of zij zoekt.

 

Dit boek heeft mijn ogen geopend en het is echt de moeite waard om het te lezen!

2 gedachten over “Gefeliciteerd, Leonard Peacock – Matthew Quick [recensie]

  1. Ik las dit boek ook en vond het inderdaad geweldig kon me ook vinden in het hoofdpersonage. Heel diep en mooi en emotioneel geschreven boek. Een aanrader. Ik zou het misschien in scholen aanraden om ze bewust te maken dat wat ze zeggen of doen soms zware gevolgen kan hebben.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

