In de voorste linie – Michael Grant [recensie]

Uitgeverij: HarperCollins
414
€15,00
9789402723205
Genre: Historische fictie, Young Adult

IMG_7346 (2)

Vriendschap in tijden van oorlog Verenigde Staten, 1942. Drie doodgewone meisjes besluiten dienst te nemen in het leger. Rio doet het voor haar gesneuvelde zus, voor Frangie is het de enige manier om haar droom – arts worden – uit te laten komen, en de Joodse Rainy heeft er alles voor over om Hitler tegen te houden. Geen van drieën had verwacht om ook echt aan het front terecht te komen, maar dat gebeurt toch, en plotseling bevinden ze zich midden in de waanzin van de oorlog. In de hitte van de Tunesische woestijn ontdekken ze wat dorst en doodsangst is, maar ook wat échte vriendschap waard is…

Als eerst wil ik HarperCollins bedanken voor een recensie exemplaar!

Ik ben een groot Michael Grant fan door boeken zoals Gone en De Angstaanjager. Ik was daarom ook erg enthousiast toen ik zag dat een nieuw boek van hem werd uitgegeven in Nederland. Na mijn examens begon ik vol enthousiasme te lezen!

In de voorste linie volgt het verhaal van drie meiden die aan het front belanden in de Tweede Wereldoorlog. Dit concept alleen al is heel interessant om te lezen. Want ook al mogen vrouwen meevechten in dit boek, worden ze nog steeds als minder behandeld door de stoere mannen. Ook heeft een van de karakters het zwaar omdat ze een donkere huid heeft. Michael Grant weet altijd zijn boeken zo realistisch te schrijven. Racisme is iets wat te vaak gebeurt en door het in zo’n boek te stoppen zie je wat het doet met het personage.

“Ze is vergeten om om leiding te bidden, en nu is het te laat. Alleen met haar eigen geweten als lichtje is ze het pad des levens op gegaan, zonder de Schrift te raadplegen, of de God die daartoe de inspiratie gaf. Haar eigen geweten… en de belofte van een salarischeque om thuis de schoorsteen rokend te houden.”

De schrijfstijl van Grant in dit boek was anders vergeleken met de Gone serie. In het begin was het even wennen en kwam ik er ook moeilijker in. Ik moest wennen aan de karakters en de tijd waarin het zich afspeelde. Maar hoe langer je aan het lezen was hoe spannender het werd. Ik raad dan ook zeker aan om lange stukken te lezen in plaats van korte stukjes. Zo kom je meer in het verhaal en leef je meer met de karakters mee. Door het boek heen wordt de muur verbroken tussen lezer en verhaal. Een karakter schrijft namelijk brieven over de gebeurtenissen maar het spannende is dat je niet weet welk karakter. Ik heb zo mijn speculatie!

De drie hoofdkarakters vond ik sterk geschreven. Elk meisje had sterke en duidelijke motieven waarom ze in het leger gingen. Het is wat ze dreef. Mijn favoriete karakter is Rio omdat bij haar het meeste actie komt kijken. In haar hoofdstukken vliegen de kogels je bijna om de oren! Aan de ene kant ben ik heel enthousiast over dit boek omdat het goed geschreven is en sterke karakters heeft. Maar ik heb ook momenten gehad waarop ik minder van dit boek genoot. Dit komt echter niet door het boek maar door mij omdat ik oorlog niet altijd even leuk vind.

Als je geïnteresseerd bent in de oorlog en in sterke vrouwelijke karakters, dan is het lezen van In de voorste linie een MUST!

4 sterren

Een gedachte over “In de voorste linie – Michael Grant [recensie]

1. Ik las recentelijk ook een boek over de oorlog hoewel dat niet bepaald mijn favoriete genre is. Maar mijn boek viel in positieve zin erg mee en daarom zou ik zelfs wat meer oorlogboeken willen lezen. Deze beschrijf je onwijs tof, ondanks ik niet de grootste fan van Michael Grant ben – maar aangezien de schrijfstijl volgens jou anders is dan in de Gone-serie valt het misschien wel mee. Ik ga hem onthouden!

Liked by 1 persoon