Boeken·Geen categorie

Boeken die ik voor Nederlands heb gelezen

Het is weer de tijd van het jaar waarin de bibliotheek vol staat met leerlingen. De tijd waarin Het Gouden Ei voor altijd is gereserveerd. De tijd waar we literatuur lezen. Ikzelf ben niet zo’n groot fan van literatuur en wilde voor elk boek dus ook geen aparte recensie maken. Ik heb vier boeken moeten lezen voor Nederlands en in deze post laat ik snel weten wat ik van elk boek vind.

Hex – Thomas Olde Heuvelt

img_4176-2

Het pittoreske dorpje Beek is in de greep van de zeventiende-eeuwse Wylerheks, die met haar dichtgenaaide mond en ogen de bewoners de stuipen op het lijf jaagt. Haar aanwezigheid is een lang bewaard geheim, maar wanneer een groep jongeren viral besluit te gaan, laat de heks de gemeenschap afglijden naar middeleeuwse praktijken…

Ik weet niet zeker of dit boek kan beschouwd worden als literatuur maar omdat mijn leraar Thomas bij De Wereld Draait Door had gezien mocht ik het lezen. Dit is het enige boek waarvan ik wel een recensie heb geschreven en die kan je hier vinden. Ik heb gemixte gevoelens over dit boek, want aan de ene kant zaten er spannende stukken in maar er zaten ook genoeg onnodige gekke stukken in.

3-sterren

Het bittere kruid – Marga Minco

9789035131637

Het bittere kruid is een menselijk document van een uitzonderlijk gehalte waarin met een maximum aan soberheid de ondergang van een joodse familie tijdens het nazibewind is opgetekend.

Ik las lekker vlot door dit boek heen en tot mijn verbazing vond ik het ook nog best een leuk boek. Natuurlijk kan ik het niet vergelijken met de YA boeken die lees, maar voor literatuur is het echt een goed boek. Het boek geeft de realiteit van de oorlog weer; het constant vluchten en het achterlaten van dierbaren.

4-sterren

Op hoop van zegen – Herman Heijermans

9789491982248

Het bittere kruid is een menselijk document van een uitzonderlijk gehalte waarin met een maximum aan soberheid de ondergang van een joodse familie tijdens het nazibewind is opgetekend.

Ik had het geluk dat ik met het vak drama dit toneelstuk moest opvoeren voor realistische inleving. Ook al vond ik dit stuk heel stom om te spelen werd het na loop van tijd wel leuker. Maar toch is het taalgebruik mij te oud en kan soms helemaal niet begrijpen wat er met een zin wordt bedoeld. Dit was jammer want het boek kan dan best goed zijn.

25-sterren

Het leven is vurrukkulluk – Remco Campert

het-leven-is-vurrukkulluk-remco-campert-boek-cover-9789023422082

Twee vrienden, de pianist Mees en de dichter Boeli, wandelen in het Vondelpark en komen daar het vijftienjarige meisje Panda tegen. Ze zijn op slag verliefd, maar Mees is de meest doortastende en lokt haar in zijn bed. Intussen heeft Panda tweehonderd gulden gestolen van een grijsaard. Van het gestolen geld wordt een groot feest aangericht.

God, waar moet ik beginnen. Dit boek mag dan worden aangeprezen als een klassieker maar ik ben bang dat dit het slechtste boek aller tijden is dat ik heb gelezen. Ik weet ook dat het de bedoeling was van dit boek maar de woorden letterlijk schrijven was zo irritant. “Saai-jans-fiction of roomman” schrijf gewoon science-fiction en roman. Naast het woordgebruik deden de karakters zulke rare dingen, vooral Panda. Je slaat toch niet zomaar een oude man neer?

1-ster

Welke boeken heb jij gelezen voor school?

 

Geef een reactie

