Hex – Thomas Olde Heuvelt [recensie]

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff
340
€9,99
9789024573349
Genre: Horror, Fantasy

img_4175-2

Het pittoreske dorpje Beek is in de greep van de zeventiende-eeuwse Wylerheks, die met haar dichtgenaaide mond en ogen de bewoners de stuipen op het lijf jaagt. Haar aanwezigheid is een lang bewaard geheim, maar wanneer een groep jongeren viral besluit te gaan, laat de heks de gemeenschap afglijden naar middeleeuwse praktijken…

Dit boek heeft het nieuw geschreven einde.

Iedereen die ik sprak kreeg nachtmerries van dit boek, het boek is vertaald in verschillende landen en op de cover staan geweldige blurbs van Stephen King en George R.R. Martin. Je kan wel zeggen dat ik aardig hoge verwachtingen had voor dit boek ook al waren er hier en daar wat negatieve geluiden. Ik moest er voor mijzelf maar achter komen.

Het boek begint echter aardig langzaam. Het duurde heel lang voordat er iets van actie gebeurde en zelfs die actie was laag. Houd je van boeken met veel actie erin, dan is dit boek niet voor jou. Want dit boek speelt namelijk langzaam in op je gedachtegang. Beetje bij beetje voelde je de angst voor de heks groter groeien. Helaas overstemde die angst voor mij de sloomheid van het begin niet.

img_4177-2

De karakters in dit boek zijn “interessant”. Robert Grim is voor mij gevoel een psychopaat en daarbij ook geen connectie. In de scènes waar hij in voor kwam werden er dingen beschreven die onnodig voelde. Dit komt misschien ook door mijn leeftijd maar sommige seksistische gedachtes gingen voor mij te ver. Naast Grim is er ook nog een ander irritant karakter. Jelmer Holst. Het feit dat dit karakter irritant is is een compliment voor de schrijver want zo werd hij ook bedoeld. Hij dacht niet na over de gevolgen die zijn acties zouden kunnen hebben en was gemeen en dom. Dit zeggende, er zat in elke karakter een goede onderlaag die goed uitgewerkt. Dit pakte voor sommige karakters positief uit maar dus ook voor sommige negatief.

Als je een echte horror fan bent dan kan je dit boek niet missen! Ik had nog nooit horror gelezen en eigenlijk ook nog nooit een boek voor volwassenen. En ik weet niet of dit het beste boek was om erin te komen. Toch waren er wel stukken die erg leuk en ook spannend waren en daarom vind ik het ook lastig om hier een recensie over te schrijven. Want aan de ene kant vond ik het boek echt verschrikkelijk, maar aan de andere kant vond ik het boek super leuk! Ik geef dit boek toch nog drie sterren want het is zeker het lezen waard.

3-sterren

2 gedachten over “Hex – Thomas Olde Heuvelt [recensie]