Onverschrokken – Lesley Livingston [recensie]

Uitgeverij: Best of YA
350
€18,99
9789000351497
Genre: Historische fictie

img_4166-2

Fallon is als dochter van de koning voorbestemd om tegen de Romeinen te gaan strijden met haar vaders troepen. Haar zus, een legendarische strijder die heroïsch ten onder is gegaan in de strijd tegen Julius Caesar, heeft haar daar van kleins af aan op voorbereid. Op haar zeventiende verjaardag wil Fallon niets liever dan dat haar vader haar beëdigd als strijder en dat haar grote liefde Mael haar vader om haar hand vraagt. Maar alles loopt anders: haar vader heeft besloten om haar uit te huwelijken. Na een schokkende gebeurtenis in het bos wordt Fallon gevangengenomen door een slavenhandelaar en verscheept naar Rome. Het valt de handelaar op dat ze opvallend goed kan vechten…

Omdat Onverschrokken het allereerste boek was dat wij gingen bespreken met de boekentijgers had ik dit boek al voor dat het uitkwam in huis. Ik heb dit boek dan ook gelezen op uitgeprinte a4’tjes en dit was anders dan gewend. Toch heb ik in een vlot tempo dit boek uitgelezen en heeft het mij ook geholpen om uit de leesdip te komen. Mijn meningen in deze recensie zijn helemaal van mij en zijn niet beter gemaakt omdat ik nu lid ben van de boekentijgers!

Aan het begin van het boek wist ik nog niet zeker of het nu een fantasy verhaal of een historische fictie was. Maar naarmate ik de bladzijdes omsloeg kwam ik erachter dat dit toch echt een historische fictie was, en wat voor een. Het voelde niet als een geschiedenis les en ik herkende hier en daar ook wat dingetjes uit Obelix & Asterix. Doordat het zich afspeelt in de Romeinse tijd wint het boek punten vanwege de originaliteit. Lezen over gladiatoren en gladiatrices is zeker iets wat in de huidige YA voor herhaling vatbaar is!

img_4167-2

De schrijfstijl van Livingston is heel beeldend waardoor je alles zo voor je kan zien. Wanneer er zwaardgevechten werden gehouden kreeg je het gevoel alsof je met Fallon in de arena stond. Haar schrijfstijl was op vele plekken simpel en vlot waardoor je snel door dit boek heen vloog, maar er zaten ook diepere uitgebreidere beschrijvingen in.

“Dit waren steenkoude mannen, die getraind waren om te doden – niet met hart, vuur en furie, niet met het plezier van een weergaloze strijd, maar één enkel niet-nadenkend geheel, als hommels in een bijenkorf.”

Fallon is een personage waarmee je snel een connectie maakt waardoor je ook met haar gaat leven. Ze is een goed uitgewerkt, sterk karakter. Ze stond voor iets maar had ook een kant die daar een deed twijfelen. En zo waren er meerdere personages die tweezijdig waren geschreven. Zich vasthoudend aan het ene maar toch twijfelen over het tegenovergestelde. Dit was erg leuk en verfrissend om te lezen! Over andere karakters gesproken: de manier hoe Livingston ze neerzet maakt dat je van de ene gaat houden en de ander gaat haten! Alleen de manier waarop de romantiek is opgebouwd in dit boek stelde teleur. Het ging veel te snel en het voelde ook lichtelijk geforceerd.

img_4174-2

Onverschrokken is een boek dat je mee op reis neemt naar het oud Romeinse rijk en je oog in oog zet tegenover verschillende vijanden in de arena. Je leest het zo weg en het is ook nog eens heel erg spannend! Deel 2 komt helaas pas in 2018 dus ‘geduld is een schone zaak’ komt hier zeker van pas. Om de wonden een beetje te helen: Lesley Livingston komt naar Yalfest in april! Het boek was voor mij net geen 5 sterren maar door de originaliteit en de tijd waar het zich afspeelt eindigt dit boek hoog op mijn lijst.

45-sterren

Heb jij onverschrokken al gelezen?

2 gedachten over “Onverschrokken – Lesley Livingston [recensie]