Geen categorie

Ik zit in een leesdip!

Ik ben voorbij de ontkenningsfase en weet nu dat ik in de gevreesde leesdip zit. Elke lezer heeft wel een moment dat je gewoon even niet zoveel zin hebt in lezen. En het is niet dat ik geen zin heb in lezen, maar meer dat het lezen mij niet lukt. Ik open en boek en denk dan: oké Frank, nu gaan we weer lezen. En dan sla ik het boek dicht na twee hoofdstukken of zelfs al eerder. Hoe leesdipjes ontstaan is mij nog een raadsel maar ik heb wel een paar ideetjes.

1. So many books, so little time

Ik moest (moet nog steeds) deze maand voor mijn kunnen heel veel boeken lezen. Niet alleen heb ik vijf boeken voor school die gelezen moeten worden, maar ook nog een paar recensieexemplaren. Doordat ik zoveel boeken moet lezen voor school, die ook nog eens niet binnen mijn genre liggen, heb ik ook niet zoveel zin in de andere boeken. Ook is school in het algemeen wel een grote druk omdat ik er nu best wel veel tijd aan besteed. Ik wil immers mijn examens halen dit jaar! Ik blijf meestal langer op school om daar mijn huiswerk te maken en als ik dan eventuele vragen heb kan ik langslopen bij een docent. Wanneer ik dan thuiskom moet ik eten een meestal daarna naar iets anders toe. Bijvoorbeeld de sportschool of werk.

2. Doctor Who

Alle tijd die ik dan over heb gebruik om Doctor Who te kijken. Ja, ik denk dat ik een beetje verslaafd ben. Ik ben ondertussen bezig in het zevende seizoen (ik begon bij 1) en ik zit er weer helemaal in. Seizoen 6 was voor mij een kleine teleurstelling waardoor ik niet zo snel meer verder keek maar seizoen 7 heeft het zo goed opgepakt waardoor ik gewoon niet kan stoppen met kijken. Misschien wanneer ik dit seizoen af heb gekeken kan ik voor heel even stoppen omdat er dan een andere Doctor komt en dat is altijd wennen. Ik hoop het aan de ene kant wel want ik vind lezen ook echt heel leuk om te doen. Ik heb gewoon een T.A.R.D.I.S. nodig!

c37e51c28d145aaec6475c30db968103

3. Het niet uitlezen van een boek

Dit is misschien een hele gekke reden waardoor ik een leesdip ben beland. Wanneer ik een boek niet snel genoeg uitlees wordt ik altijd een beetje geïrriteerd. Dan ben ik al zo lang bezig in dat ene boek dat het een beetje voelt alsof ik er nooit doorheen kom. Hierdoor krijg ik minder zin om te lezen.

Ik hoop dat ik zo snel mogelijk deze leesdip achter mij kan laten! Ik heb in ieder geval nu vakantie dus genoeg tijd om te lezen. Heb je nog tips voor mij? Laat het me dan weten.

Hoelang duurde je langste leesdip?

2 gedachten over “Ik zit in een leesdip!

  1. Hè bah, wat vervelend. Leesdips zijn nooit leuk, vooral niet als je voor je gevoel je plicht verzaakt (wat betreft de recensie-exemplaren dan). Maar misschien is dat ook een deel van het probleem: dat het als een verplichting voelt om te lezen. Misschien moet je het gewoon maar even zo laten: neem lekker een pauze, forceer het niet en ga lekker Doctor Who kijken. De zijn om te lezen komt vanzelf weer terug 😁. Wat je ook kan doen, is een heel makkelijk boek uitkiezen of een boek dat je al gelezen hebt en heel leuk vond deels herlezen.

    Maar verder kan je er eigenlijk niet veel aan doen behalve wachten, denk ik.

    Liked by 1 persoon

  2. Wat balen dat je in een leesdip zit 😦 Die laatste reden die je noemt vind ik overigens erg herkenbaar. Ik lees zelf niet zo heel snel, en daardoor komt het regelmatig voor dat ik vrij lang over een boek doe. Aan de ene kant vind ik dat leuk, omdat ik langer van het verhaal kan genieten. Maar aan de andere kant vind ik het zonde dat ik dan nog niet in andere boeken kan beginnen. Ik hoop echt dat je uit je leesdip komt. Zeker als het ook gaat om de boeken voor school. Die heb je natuurlijk nodig voor je mondelinge examens. Zou balen zijn als dat nu in gevaar zou komen!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

