films & tv-shows

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children [filmrecensie]

Deze film is nu een een tijdje uit en eindelijk heb ik hem ook gezien. Het duurde zo lang omdat ik eigenlijk niet zo’n zin had in de film. Dit kwam door de trailer. Want als fan van het boek zag de trailer er een beetje slecht uit. Ik hoefde daarom ook niet per se naar de bioscoop ervoor. En hij draaide ook nog geen eens dichtbij. Vier maanden later heb ik toch mijn boekkennis opzij geschoven en de film gekeken. Toch heb ik het boek en de film niet helemaal gescheiden weten te houden, maar dat is logisch. Daarom heb ik deze recensie ook opgedeeld in twee stukken. Deel 1: de filmrecensie. Deel 2: het boek versus de film.

miss-peregrines-home-movie-banner

De film

Het verhaal begint met een hele lange intro die mij een beetje deed denken aan het huis Anubis. De foto’s op de achtergrond zijn een hele leuke toevoeging omdat deze zijn gemaakt met de acteurs van de films. Het begin is dan ook echt goed! Je voelt de spanning die je hoort te voelen bij deze wereld. Het acteerwerk was in het begin nog wel een beetje stroef maar later in de film werd dit een stuk beter.

Visueel gezien is dit echt een prachtige film. Ik had nog nooit echt heel veel films gezien van Tim Burton dus ik wist ook niet helemaal wat ik kon verwachten. Maar sommige scènes zijn zo mooi in beeld gebracht. Vooral de onderwaterscènes zijn mooi gefilmd. Ook heeft hij er een paar hele leuke scènes ingezet die je niet in het boek krijgt. Om deze extra dingen te zien is altijd fijn. Deze film was voor anderhalf uur echt heel goed. Maar toen kwam het einde.

miss-peregrines-home-for-peculiar-children-tim-burton-slice-600x200

Voor zover was het een bijna perfecte adaptatie. Natuurlijk waren er wel wat veranderingen maar dat is logisch bij een boek naar film vertaling. Het gebeurt vrij zelden dat een film precies het boek reflecteert. Maar nu moet ik wel zeggen: voor iemand die zo’n goed begin heeft gemaakt, was het einde echt verschrikkelijk! Niet alleen veranderde de toon van de film die eerst duister en creepy was naar licht en fun, maar ook het hele verhaal wordt omgegooid in tegenstelling tot het boek. Zoals ik hierboven heb gezegd ga ik hier later nog op in, maar zelfs voor iemand die de boeken niet heeft gelezen moet het einde raar zijn geweest toch? Niet alleen was het een grote chaos, maar ook heeft het de hele set-up voor volgende films verpest. Ik wil dit gewoon echt aan Tim Burton vragen. Wat dacht je wel niet toen je dit einde schreef?  In een klap veranderde de hele film naar een geflipte scènes uit een Nickelodeon programma. Die niet verkeerd zijn overigens, maar zo misplaatst in deze film.

Een ding waar ik mij ook aan ergerde is Samuel L Jackson. En het ligt misschien niet aan hem, maar misschien aan de manier waarop hij zijn karakter moest spelen van de director. Hij zoveel grappigheid mee met Barron dat je hem gewoon niet meer serieus kon nemen. Hij hoort kwaadaardig te zijn, een echte bedreiging. Maar in deze film voelde hij eerder als een of andere slechterik uit een Disney film. Beetje zoals Heinz Doofenshmirtz uit Phineas en Ferb. Niemand neemt het serieus maar toch zit hij erin voor de grappen. Ook ergerde ik mij aan (film) Emma. Ik vond haar samen met Barron een van de minst leuke karakters uit de film.

Ook al was ik het niet eens met het allerlaatste deel, en met sommige karakters. Ik begrijp best dat mensen het leuk vinden, want voor een groot gedeelte was het ook erg vermakelijk! Misschien niet een film die ik persoonlijk nog een keer zou kijken, maar zeker wel een film die je een kans moet geven. Als je het boek nog niet hebt gelezen, of veranderingen boeien je niet, ga dan deze film kijken!

35-sterren

Heb jij de film al gezien?

peregrins-gallery9-gallery-image

PAS OP!! Dit gedeelte bevat spoilers voor het boek en de film. Als je een van de twee nog wilt zien/lezen, lees dan niet verder!

Het boek versus de film

Ah! Eindelijk zijn we aangekomen bij het vergelijk stukje. Zoals ik hierboven al heb gezegd was het best een goede adaptatie tot het einde gebeurde. Ja, ik kan gaan zeuren over hoe de karakters Emma en Olive zijn aangepast in de film. Of hoe ze nu ogen eten in plaats van de zielen. Maar waar de film echt de plank voor mij missloeg was toen er in het rond werd gegooid met snoepwormen en suikerspin. Ik vond het eerst nog een goed plan om de hulsels onder te gooien met sneeuwballen zodat ze zichtbaar zouden worden. Maar snoep en suikerspin? Nee. Alles veranderde hierdoor in een groot fluffy gevecht. Ik bedoel: hallo, er stonden wel even een stuk of vier hulsels daar. Daar vecht je niet zo heel makkelijk tegen. Er werd er zelfs eentje vermoord met de hoorn van een eenhoorn! Ik bedoel:

facepalm-gif-31

En waarom waren de schepsels veranderd in half dieren? Zoals die ene rat vrouw? Wat was zij? Maar echt, wat? Het was sowieso gek dat de schepsels nog hun Bijzonderheid hadden aangezien die was weggenomen door dat experiment. Dat experiment, dat waanzinnig werd verbeeld in de film, is juist de reden waarom ze zo zijn geworden. Krachtloos en een hulsel. Afhankelijk van de ziel van een Bijzondere. En als we dan toch over de krachten gaan praten. Ik snap dat Barron in andere personen kan veranderen zoals Dr. Golan of de Vogelkijker. Alleen die meshand? Ik heb gewoon echt heel veel vraagtekens.

Als laatste snap ik niet dat Abe nog leefde. Ik bedoel. De dood van Abe zie ik juist als een gebeurtenis waardoor Jacob dit hele avontuur beleeft. En dan om hem terug te brengen… en ook nog eens voor zo’n korte tijd. Het had niet gehoeven. Ook het terug brengen van Mevrouw P in haar mensenvorm was vreemd. Dit verpest de hele opzet voor Omhulde Stad. Ik ga niet zeggen wat er gebeurt in die boeken maar als je het hebt gelezen dan weet je precies wat ik bedoel. Ik snap niet hoe ze een tweede film gaan maken dat in de buurt komt van het plot van boek 2.

Het begin was zo goed waardoor de teleurstelling van het einde nog groter was. Ik ben echt een groot fan van de boeken en daardoor is de teleurstelling misschien nog wel ietsjes groter. Jammer dat het zo moest eindigen maar misschien wordt dit nog een gevalletjes A Series of Unfortunate Events of Shadowhunters. Dat de film best wel slecht was en dat een paar jaar later het wordt opgepakt door Netflix voor een originele serie. Het einde heeft de rating echt zwaar naar beneden gehaald maar toch. Als ik moet kijken naar een boek versus film was het einde echt bar en bar slecht!

25-sterren