Geen categorie

Gaat diversiteit te ver?

We kunnen er haast niet meer omheen. De strijd om diversiteit hastag verschijnt op elk social media platform. Het doel van deze strijd is dat er meer Young Adult boeken geschreven en gepubliceerd moeten worden met daarin, ja je raad het al, meer diversiteit. Dit kunnen karakters van kleur zijn, karakters die homosexueel zijn etc. Karakters die meer onze huidige maatschappij weerspiegelen, want we bestaan niet alleen maar uit blanke hetero’s. Boeken waarin diversiteit zit zijn onder andere de Gone serie van Michael Grant en Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld. Van beide boeken heb ik erg genoten! Ik vind dan de diversiteit in boeken ook helemaal niet verkeerd. Ik ben zelfs een voorstander dat er wel wat verschil mag zijn in de boeken die we lezen, want in het echte leven zit ook verschil tussen de mensen. Maar er is echter wel één iets waardoor de hele hastag een bittere smaak in mijn mond achterlaat. Iets waardoor ik zelfs het woord diversiteit een beetje stom vindt. En in deze post wil ik het daar over hebben.

Ten eerste wil ik zeggen dat dit volledig mijn eigen mening is. Deel je niet precies of juist helemaal niet dezelfde mening dan is dat helemaal prima. Ik veroordeel je niet omdat je anders denkt dan ik, maar veroordeel mij alsjeblieft ook niet.

Mijn allereerste negatieve gedachtes over diversiteit kwamen vorig jaar toen ik op Twitter zat. Michael Grant, een van mijn favoriete auteurs, werd aangevallen omdat hij volgens mensen een autistisch karakter in zijn boek Gone op een slechte, stereotypische manier heeft geschreven. Twitter ontplofte helemaal en het ging van kwaad naar erger. Michael werd snel uitgescholden voor racist en meerdere dingen. Dit alleen omdat een autistisch kind zich afvroeg, na het lezen van Gone, of hij een ‘last’ is.

Screenshot_2017-01-28-23-10-32.png

En dat is dus wat ik echt helemaal niet leuk vind. Zodra iemand ‘blijkbaar’ een niet divers boek heeft geschreven, wordt diegene helemaal overspoeld met haat. Alsof zijn of haar boek minder waardig is, want o het is niet divers. En de haat gaat ver. Want de hele wereld ontploft dan even om die schrijver de grond in te boren. Ik kan er niet tegen dat op het moment dat iemand niet divers is, het niet goed is. De strijd om diversiteit gaat toch juist om diversiteit? Dus waarom haal je andere mensen naar beneden die niet dezelfde gedachtegang hebben als jij. Die niet schrijven over homoseksuele Afro-Amerikanen bijvoorbeeld. Dat is gewoon niet oké om te doen. Diversiteit is goed en fijn om te lezen maar niet op deze manier.

Er komen op Twitter ook heel veel ‘threads’ voorbij die ik echt niet kan uitstaan. Maar er kwam er toch eentje voorbij die echt alles sloeg. img-20170105-wa0018

Ik quote:

“If you cannot write diversity, your work will not hold up.”

“In 10 years, your current reader will probably feel embarrassed to reread your books.”

Ben ik de enige die dit gewoon echt niet normaal vind? Dus omdat er in een boek geen diversiteit gaat het niet ver komen? En daarom gaan later mensen zich ervoor schamen als ze het boek gaan herlezen? Ik vind het echt jammer dat andere boeken hiermee zwart worden gemaakt. Ik ken genoeg boeken waarin geen diversiteit zit maar dat het toch geweldig boeken zijn. Neem nou Harry Potter bijvoorbeeld. Volgens mij kunnen we die boeken onderhand wel beschouwen als klassiekers, en toch mist er heel veel diversiteit. Ik praat voornamelijk over de boeken. Achteraf heeft J.K. Rowling nog gezegd dat Perkamentus/Dumbledore homo is, maar dat is het dan ook. Nergens staat er iets geschreven wat diverse is. Toch blijft dit boek de all time favorite van heel veel mensen!

Ook gebeurt het dat boeken waarin dan diversiteit zit ook nog eens glashard worden afgekraakt. Waarom? Omdat de schrijver de diversiteit niet goed heeft beschreven. Omdat het een groot stereotype is. Veronica Roth wordt nu ook helemaal ‘geshamed’ door Carve the Mark. Lees een verhaal omdat het een goed verhaal is, en niet omdat er toevallig zwarte tegenstanders zijn. Ook Sarah J Maas (en nog veel meer schrijvers) worden aangevallen omdat hun boeken te wit zijn. Als dat je mening is, is dat prima. Lees het boek dan gewoon niet! Maar ga niet de auteur onderuit halen en hem of haar uitschelden voor wat je dan ook kan bedenken. Ik houd zelf ook van schrijven maar ik ben een blanke jongen met bruin haar en bruine ogen. Ik eet graag een broodje met kaas en drink daarbij graag een glas melk. Als ik diverse karakters wil schrijven, dan kan ik niks uit mijn eigen ervaringen halen. Ik probeer mijn best om goede diverse karakters te schrijven maar als dat dan ook niet goed is, hoe kunnen we het dan goed doen?

Al om al moet ik zeggen dat diversiteit echt niet een slecht iets is. Maar ik vind het gewoon jammer hoe heel veel mensen net een paar stappen te ver gaan in mijn opzichte. Dit was een iets langere post dan normaal maar ik had dan ook wel veel te zeggen. Ik kan zelf nog uren doorgaan over dit onderwerp, alleen denk ik niet dat iemand daar vrolijk van wordt.

Wat vind jij? Gaat diversiteit te ver?

10 gedachten over “Gaat diversiteit te ver?

  1. Mee eens! Ik moet héél erg vaak oogrollen met al dat gedoe want er wordt veel drama om niets gemaakt. Vind het echt erg voor Veronica en dat van Michael Grant wist ik niet eens, ik vond (als buitenstaander dan zeg maar) net dat het autisme in Gone heel knap beschreven is? 😮 Anyways: you’re damned if you do and you’re damned if you don’t. En voor veel uitgeverijen is diversiteit nu bijna een verkoopstrucje geworden – wat is het dan nog waard?

    Liked by 1 persoon

  2. Ik snap dat mensen een keer een ander hoofdpersoon willen zien dan de 16 jarige, blanke hetero, gemiddeld knappe en een beetje verlegen meid. Ik vind het zelf ook leuk een keer iets te lezen over een karakter wat hiervan afwijkt. Maar wat je zelf zegt, als je zelf zo goed als geen ervaring hebt met het zijn van zo’n divers iemand, dan is het inderdaad erg lastig om een boek daarover realistisch over te laten komen. Dan denk ik dat homoseksualiteit voor een hetero makkelijker is om te beschrijven, omdat dat liefde is. Maar wanneer je naar mental illnesses gaat, zal dat wat lastiger zijn. Micheal Grant beschreef een jongen in zijn boek met autisme, maar daar zijn zo veel verschillende vormen van! Die vrouw die Micheal Grant erop afrekende zou dat zelf ook hebben moeten weten.

    Diverse boeken zijn leuk, mits ze goed en realistisch geschreven zijn. Het moet niet voelen als een geforceerd iets en kenmerken die van wikipedia afgeplukt zijn. Ik denk dat het belangrijk is bij het schrijven van een divers boek, dat de auteur vooral dichtbij zichzelf blijft, want daar heeft diegene het meeste ervaring mee.

    Liked by 3 people

  3. Goed stuk! Ik ben het er wel mee eens, vooral omdat het mij ook begon op te vallen dat diversiteit om het met een heel sterk woord te zeggen een soort censuur is geworden. Als je een boek schrijft, dan moet er diversiteit in zitten, anders ‘zullen mensen zich schamen om je boeken te herlezen’. Dat vind ik gewoon te ver gaan. Daarmee wordt diversiteit heel geforceerd, auteurs gaan zich inspannen om diverse personages te creëren. Ik denk dat ik vooral een probleem heb met de houding van mensen die zulke Twitter-threads zoals die hierboven beginnen. Ze zijn zo self-righteous, net alsof er maar één kant aan de kwestie van diversiteit zit. En er is zo veel woede, zo veel negativiteit gericht op auteurs die óf niet divers genoeg schrijven of die het verkeerd doen. Het legt heel veel druk op auteurs, lijkt me, en ik denk niet dat dat het doel om diverser te schrijven ten goede komt.

    Dat gezegd hebbende, ik sta wel volledig achter de Strijd voor diversiteit: er moeten meer diverse boeken komen, en vooral moeten er meer diverse films komen. Het is de manier waarop dat gebeurt. Natuurlijk mag een stereotype beschrijving van donkere personages bekritiseerd worden, maar het is niet gerechtvaardigd om auteurs op deze manier aan te vallen. Ga in gesprek, bevraag elkaar, val niet blindelings aan. Niet iedereen, en dan bedoel ik witte auteurs, heeft ervaren hoe het is om gediscrimineerd te worden, of beledigd vanwege je seksuele voorkeur. We doen ook maar wat, en er zitten een miljoen aspecten aan die moeilijk te ‘pakken’ zijn in je verhaal, dus help elkaar in liefde.

    Nou ja, goed. Dat is mijn mening :).

    Liked by 3 people

  4. Persoonlijk denk ik dat het probleem is dat mensen gewoon enorm gefrustreerd zijn. Lezers zijn het blijkbaar zat om niet of op een foute manier gerepresenteerd te worden. Dan gaat het inderdaad te ver om auteurs meteen uit te schelden voor racist etc. Wel vind ik dat lezers anderen op de hoogte mogen stellen van de problemen in een boek. Dus als een boek als racistisch of ableistisch is en dus schadelijk zou kunnen zijn voor mensen, dan vind ik wel dat mensen dit aan mogen geven. Zolang ze er niet in doorslaan.

    Liked by 1 persoon

  5. Eigenlijk is wat ik wil zeggen al grotendeels door de anderen – en door jou – gezegd. 🙂 Het ‘gevaar’ met diverse personages in je verhalen/boeken stoppen waar je weinig tot niks vanaf weet (of die zo ver van je af staan dat inleven heel erg moeilijk wordt) is dat die personages fout of slecht gerepresenteerd worden.

    Ik ben altijd voorstander van dat mensen daar hun mening over mogen hebben en dat ze de auteur ook (opbouwende) kritiek mogen geven, mocht deze hun cultuur, geaardheid of mentale ziekte verkeerd in het boek hebben geschreven. Het moet echter niet zo zijn dat mensen met haat en denigrerende woorden de auteur de grond in stampen (zoals in die Tweets). De strijd voor diversiteit-campagne is immers een positieve campagne, waarbij zowel auteur als lezer veel over elkaar en anderen kan leren.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik bedacht me trouwens dat het probleem hierin niet is dat diversiteit te ver gaat, maar meer hoe mensen met elkaar omgaan. Van een auteur mag verwacht worden dat deze zijn/haar uit respect zijn onderzoek levert voordat hij een boek met diverse personages schrijft en daadwerkelijk luistert als hij kritiek daarop krijgt. Je schrijft immers ook niet zomaar een thriller over een moordzaak zonder dáár onderzoek over te doen. (En geloof me, je ziet het als een auteur geen/slecht onderzoek levert). Tegelijkertijd mag van lezers worden verwacht dat ze niet meteen in de aanval gaan (dat wil zeggen: schelden, denigrerend gedrag) zonder de auteur de kans te geven om ervan te leren en/of zichzelf uit te leggen.

      Het moet een discussie zijn, geen gevecht.

      (Sorry, deze toevoeging moest even, haha).

      Liked by 1 persoon

  6. Je hebt het echt heel goed verwoord, want ik ben het helemaal met je eens! Het lijkt zo lastig om elke lezer tevreden te stellen, en dat is eigenlijk ook onmogelijk. En ook ik vind het tof als er eens een wat ‘unieker’ personage in een boek zit. Zo werd ik heel blij dat er een personage in een rolstoel zat in De Appeltaart van Hoop. Maar als er niet zo veel diversiteit in een boek zit, vind ik het vrijwel geen probleem. Je hebt een heel mooi stuk geschreven!

    Liked by 1 persoon

  7. Mijn grootste ‘probleem’ met diversiteit is dat dit thema vaak de nadruk moet krijgen in een boek, dat het boek enkel gaat over bijvoorbeeld homoseksualiteit of een persoon met een handicap. Ik zou persoonlijk liever zien dat een personage als Katniss lesbisch is, maar dat dat niet het hoofdonderwerp van het boek is. Voor mijn gevoel is dat pas écht schrijven rond diversiteit, door het thema niet als ‘anders’ te benaderen, maar juist als de gewoonste zaak van de wereld en gewoon verder te gaan met de rest van je verhaal.

    Dat hele gedoe rond Michael Grant heb ik (gelukkig maar) totaal niet meegekregen. Persoonlijk vind ik juist dat hij een fantastisch voorbeeld geeft voor de Strijd voor Diversiteit. In zijn boeken zitten altijd mensen van verschillende nationaliteiten, verschillende seksuele geaardheden en mensen met fysieke en mentale handicappen, terwijl dat niet de nadruk krijgt. Maar zoals jij al zegt, je kan het nooit in ieders ogen goed doen. Maar dat geldt natuurlijk voor een heleboel dingen in het leven :p

    Liked by 2 people

Geef een reactie

