Sneeuw als As – Sara Raasch [recensie]

Uitgeverij: HarperCollins
384
€17,95
9789402718706
Genre: Young Adult, Fantasy

img_4079-2

Zestien jaar geleden werd het koninkrijk Winter onder de voet gelopen door de kwaadaardige koning Angra. De Winterianen werden tot slaaf gemaakt en hun magie werd hun afgenomen. Alle hoop is nu gevestigd op de acht mensen die wisten te ontsnappen en sindsdien op de vlucht zijn.

Meira was nog maar een baby toen Winter werd aangevallen en kent alleen het leven als vluchteling. De Winterianen zijn vastbesloten om hun rijk ooit terug te veroveren en ondernemen daarvoor gevaarlijke verkenningstochten, waarbij Meira tot haar frustratie nooit mee mag. Dus wanneer ze iets opvangt over een antiek medaillon dat Winter zijn magie kan teruggeven, besluit ze er stiekem achteraan te gaan om zichzelf te bewijzen.

Ik wil HarperCollins bedanken voor sturen van een recensie-exemplaar!

Wanneer je begint met het lezen van Sneeuw als As wordt je gelijk in een draaikolk van actie gegooid. De actiescènes aan het begin waren fijn om te lezen en hier genoot ik dan ook echt wel van. Het grote nadeel hieraan is dat het middenstuk voor mij inzakte. Het voelde alsof het plot gewoon niet vooruit kwam. Ja er gebeurde natuurlijk wel dingen maar tegelijkertijd gebeurde er ook helemaal niks. Door deze ‘saaie’ stukken leerde je de karakters wel beter kennen maar daar zit ook gelijk mijn grootste probleem van dit boek.

Ik kan Meira niet uitstaan! Ze deed soms zulke random dingen en haar gedachtegang vloog van de hak op de tak. Dan wilde ze dat iemand haar aansprak, maar wanneer diegene haar aansprak was dat weer verkeerd. Dan wilde ze iemand zo erg vermoorden, maar eigenlijk hield ze ook wel van die gene. Ze had zo snel haar meningen klaar liggen. Tegen het eind van het boek voelde ik gelukkig een betere connectie met haar en toen begon ik het verhaal echt leuk te vinden.

img_4088-2

Sara Raasch heeft haar hoofdpersoon in mijn ogen dan niet zo goed neergeschreven, toch heeft ze een indrukwekkende schrijfstijl. De actiescènes zijn spannend, snel en écht! Ook heeft ze prachtige zinnen door het boek heen gestrooid.

“Concentreer je op het doel. Laat je niet afleiden. Zorg dat de angst geen grip op je krijgt, angst is een zaad de blijft groeien als het eenmaal is geplant.”

Ook de wereld die Raasch heeft gecreëerd is zeer indrukwekkend. Natuurlijk zijn er wel aspecten te vinden waardoor je kan zien dat het idee komt uit een vijfjarig hoofdje, maar toch is de wereld knap neergezet.

“Fantasy zoals fantasy moet zijn” vind ik het nou niet helemaal. Het midden was voor mij gewoon te sloom. Het einde daarentegen vond ik wel goed en die heb ik daarom ook in een ruk uitgelezen. Het verhaal voelde wel een klein beetje als een einde dus ik ben benieuwd wat Sara in het volgende deel bedenkt voor Meira! Het was zeker geen slecht boek maar het wist mij ook niet helemaal omver te blazen.

Tot welk koninkrijk behoor jij?

35-sterren

7 gedachten over “Sneeuw als As – Sara Raasch [recensie]

1. Ik zou zelf bij koninkrijk zomer willen horen, want daar is het denk ik altijd mooi weer. Maar winter spreekt me ook aan, als ik alleen naar het landschap en het uiterlijk van de bewoners van winter zou kijken. De kou mag van mijn wel weg. Er is daar vast wel een soort Elsa figuur die ervoor kan zorgen dat de sneeuw niet smelt als het warm weer wordt hahahah. Ik ben nog niet zo ver in dit boek, maar je recensie maakt me wel nieuwsgierig naar meer! Ben benieuwd wat ik van de rest van het verhaal vind.

Liked by 1 persoon