Geen categorie

Mijn favoriete openingszinnen!

De eerste zin van een boek maakt of ik wil doorlezen of niet. Natuurlijk komen er ook meer dingen bij kijken dan alleen die openingszin, maar het houdt niet weg dat die alle eerste woorden iets met je moeten doen. Of dat nou interesse is of juist een lach op je gezicht. Ik heb zes boeken gevonden met een goede eerste zin die ik graag met jou wil delen!

List & Leugens – Leigh Bardugo

quote-leigh-bardugo

Dit is nou echt een voorbeeld van een zin die mij aan het lachen krijgt. Eerst lees je dat hij twee problemen heeft en je verwacht dan echte problemen. En dan onverwachts komt er iets doms zoals zijn snor. Deze zin maakt dat ik dit boek heel graag wil lezen (want dat heb ik nog niet…)

Legend – Marie Lu

“Mijn moeder denkt dat ik dood ben.”

Dit zet mij meteen aan het denken. Waarom denkt ze dat? Is hij echt dood? En daarom een goede openingszin.

De 100 – Kass Morgan

“De deur gleed open en Clarke wist dat het tijdstip van haar dood was aangebroken.”

Net zoals bij de vorige interesseert het woordje dood mij. Niet op een rare manier, maar de dood betekent in de meeste boeken wel het definitieve einde. Een zin waar ‘dood’ in wordt gebruikt zet mij daarom echt aan het denken.

Hex – Thomas Olde Heuvelt

“Stefan de Graaf kwam juist op tijd om de hoek van het parkeerterrein achter de Nico de Witt-supermarkt gerend om te zien hoe Katherina van Wijler werd overreden door een antiek draaiorgel.”

Er kan veel gezegd worden over dit boek, maar deze eerste zin vind ik persoonlijk geniaal. Niet alleen wordt er iemand overreden maar ook nog eens met een draaiorgel. Het is hierdoor een hele cynische zin, maar ergens kan ik de humor er wel van in zien.

Armada – Ernest Cline

“Ik staarde uit het raam van het klaslokaal en zat te dagdromen over avontuur toen ik de vliegende schotel zag.”

Vliegende schotel! Valt er nog meer te zeggen? Wetend dat het vorige boek van Ernest Cline geweldig was, hoop ik dat dit boek mij niet gaat tegenvallen. Maar vliegende schotels zijn altijd vet.

Miss Peregrine’s home for peculiar children – Ransom Riggs

quote-ransom-riggs

Natuurlijk gaat kon ik deze niet voorbij laten gaan. Ik heb beide boeken thuis maar ik koos toch voor de Engelse omdat die toch net iets mooier over komt. Deze zin staat niet op de lijst omdat ik hierdoor wil doorlezen, of omdat het mij aan het lachen krijgt. Ik vind het gewoon een hele mooie zin!

Dit waren mijn favoriete eerste zinnen uit boeken. Ik hoop dat ik in de toekomst nog vele boeken mag lezen die me kunnen verbazen met hun openingszinnen.

Wat is jouw favoriete openingszin?

 

 

 

 

6 gedachten over “Mijn favoriete openingszinnen!

  1. Wat een leuke rubriek zeg! Een van mijn favoriete openingszinnen is die van Oog om oog van Buddy Tegenbosch: “Voordat je dit leest moet je weten dat het me spijt, en dat ik het zo weer zou doen.” Ook zo’n zin waarvan je denkt: WUUUTTT

    Liked by 1 persoon

  2. Deze post is zo leuk om te lezen! Zelf moest ik bij “leuke openingszinnen” direct denken aan Gone (hoewel ik het een afschuwelijk boek vond, haha): “One minute the teachter was talking about Civil War and the next minute he was gone”. Destijds maakte die zin me onwijs nieuwsgierig en daarnaast beschrijft de zin ook gelijk waar het hele boek verder op slaat.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

