De Heerschappij van de Maskers (Vuur en As #1) – Sabaa Tahir [recensie]

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff
464
€19,99
9789024565924
Genre: Young Adult, Fantasy

img_4030-2

Laia leeft met haar broer en grootouders onder het wrede regime van het Imperium. Wanneer haar broer wordt opgepakt wegens verraad, moet ze uit de schaduw treden. In ruil voor hulp bij het bevrijden van haar broer waagt Laia haar leven, door te spioneren op de grootste militaire academie van het Imperium.

Daar ontmoet ze Elias, een elitesoldaat: de beste van zijn opleiding. Maar het enige wat Elias wil is ontsnappen aan het tirannieke regime. Beiden ontdekken al snel dat hun lot verbonden is – en dat de keuzes die zij maken het imperium zullen veranderen.

Toen dit boek uitkwam keek ik er al naar met veel genoegen. Het zag eruit als een gaaf fantasy verhaal die ik graag wilde lezen, en niets was minder waar. Maar wat mij tegenhield was dat de serie in eerste instantie een duologie zou worden. Dus dacht ik, dan lees ik wanneer het tweede, en laatste, boek uitkomt gewoon alles achter elkaar. Vergeet ik ook niks. Nu werd er laatst bekend gemaakt dat deze serie niet twee maar vier boeken zou betreffen, en daar ben ik nu na het lezen van dit boek, heel erg blij mee. Mijn nieuwsgierigheid won het toch van het wachten en dus begon ik met lezen.

Je duikt in het boek en gelijk is het spannend. De actiescènes vliegen je om de oren, en zoals je moet weten, ik houd van goede actiescènes. Je volgt de karakters Elias en Laia, die om en om een hoofdstuk hebben gekregen van Tahir. Hier ook gelijk grote complimenten naar de schrijfster die dit verhaal zo goed door elkaar heeft weten te vlechten. Wat ook meteen  opmerkelijk is, is dat de slechterik van het verhaal gelijk aanwezig is. En of ze aanwezig is! Ik vind het altijd jammer wanneer ik boeken lees waarin gezegd wordt hoe erg of hoe slecht die persoon wel is, terwijl je dat geen een keer ziet. Maar wanneer je vanaf het aller begin al ziet hoe iemand een kind doodslaat met een zweep, dan weet je dat je voor dat karakter moet oppassen.

img_4031-2

Dat karakters in dit boek zijn dan ook wat het meeste tot mij spreekt. Tahir heeft elk karakter zo perfect gemaakt dat ze voor mij echt waren. Want niet alleen was iedereen geweldig, ook waren ze nog eens realistisch. Laia was niet het stoere meisje die iedereen uitschakelde, Elias was niet de stoere jongen waarvan hij verwacht werd te zijn. En Helene, zij is de moedigste vrouw in dit hele boek en ik kan het niet helpen om te zeggen dat ik een beetje verliefd op haar ben geworden. De Heerschappij van de Maskers is  fantasy op zijn best!

Ik ben blij dat ik dit boek toch nu heb gelezen en niet pas over twee jaar. Als je ook maar een beetje van fantasy en goede karakters en een goed plot houd, lees dit boek! Je zult er geen spijt van krijgen. Ik ga zeker dit jaar nog Een Fakkel tegen het Duister lezen en hopen dat Tahir een beetje aardig is tegen mijn favoriete karakters. Dit boek verdient honderdduizend procent 5 sterren.

Welk boek verdient volgens jou 5 sterren?

5-sterren

3 gedachten over “De Heerschappij van de Maskers (Vuur en As #1) – Sabaa Tahir [recensie]