Boeken·Geen categorie

Mislukt – Iris Boter [recensie]

Titel: Mislukt
Auteur: 
Iris Boter
Uitgeverij: Best of YA
Bladzijdes:
256
Prijs: 
€15,00
ISBN: 
9789000347759
Genre: Contemporary

30051416

Zou jij het verleden veranderen als je dat kon??
Loïs krijgt die kans – maar tegen welke prijs?

Loïs zit op de kunstacademie. Niemand mag haar goed verborgen geheim weten en daarom houdt ze iedereen op afstand. Zelfs die lieve en leuke Giel.
Als Loïs haar studentenkamer uit moet, biedt Giel aan om te helpen en dan blijkt dat hij haar wel ziet zitten. Loïs vindt het doodeng en geweldig tegelijk. Al snel vindt ze een kamer bij mevrouw De Vogel in huis. Maar er gebeuren vreemde dingen: de kat lijkt haar te herkennen en Loïs kan opeens prachtig pianospelen, zonder dat ze dat ooit geleerd heeft.

Door Giel breekt er een andere tijd aan. Loïs bloeit helemaal op. Liefde is niet zo moeilijk als ze dacht. Toch mag hij nog steeds niet te dichtbij komen, maar hoelang blijft hij dat accepteren? Dan valt Loïs van de trap en wordt alles anders. Alles.

Een paar dagen geleden was ik samen met Reza van readwatchoravoid, Chantal van coffeendcookie en Tineke in Den Haag. En wat doe je dan als een groepje boeknerds? Precies! Je gaat langs zoveel mogelijk boekenwinkels. Ze raadde mij het boek Mislukt aan, en aangezien ik dit jaar meer boeken wil gaan lezen van Nederlandse auteurs, leek het voor mij een goed begin. Helaas was dit voor misschien toch niet zo’n goed boek om mee te beginnen.

Allereerst wil ik beginnen met iets positiefs. De schrijfstijl van Iris is eentje om jaloers op te zijn. Ze beschrijft dingen goed, en laat het hierdoor echt de woorden tot leven komen. Ook staan er hier en daar door het boek zulke mooie zinnen. Wat een prachtige quotes!

“Iets wat je meemaakt, kun je niet vastleggen. Deze storm is deze storm, als je daar een schilderij of een gedicht of wat dan ook over maakt, maak je iets nieuws. Je maakt altijd iets nieuws. Dat is waarom kunst bestaat.”

De karakters in dit verhaal waren goed uitgewerkt, waardoor ik met de meeste een connectie kreeg. Maar helaas niet met het hoofdkarakter, Loïs. Ik vond het vaak erg overdreven hoe zij dingen zag en beleefde. Ook maakte ze af en toe beslissingen die ik niet helemaal begreep.

Wanneer ik aan het lezen was kreeg ik steeds het gevoel dat er nog iets zou komen. Iets spannends, iets avontuurlijk, iets met actie. Maar het kwam maar niet. Ik sloeg het boek dicht en dacht bij mezelf: was dit het? Nu moet ik toegeven dat ik niet van contemporary boeken houd. Maar aangezien dit boek ook wat bovennatuurlijke aspecten had, hoopte ik op een gevaar. En ik zie ook wel het gevaar in dit boek, alleen was het niet tastbaar. Het was niet iets of iemand die je achterna zat en je vast kon grijpen.

Ik was het ook niet helemaal eens met het einde. De conclusie was voor mij te makkelijk. Ik had gehoopt op een epische climax, waarin alles opeens fout bleek te gaan. Of een plottwist die zomaar opeens kwam opspelen. Dit boek deed dat helaas niet.

Dat ik dit boek nou minder vond betekent helemaal niet dat het een slecht boek is. De verhaallijn is veelbelovend, en voor velen ook goed uitgewerkt. Helaas pakte het boek mij niet zo erg als anderen, en dat is prima. Voor de een is een bepaald boek geweldig, terwijl de ander daar een hele andere mening over heeft. Ik geef het boek drie sterren omdat het geen slecht boek was, maar gewoon echt niet voor mij.

3-sterren

Wat vond jij van Mislukt?

Een gedachte over “Mislukt – Iris Boter [recensie]

Geef een reactie

