7 minuten na middernacht – Patrick Ness [recensie]

Uitgeverij: de Geus
Bladzijdes: 215
Prijs: €19,50
ISBN: 9789044526332
Genre: Fantasie, Kinderliteratuur

img_3784

Het monster verscheen net na middernacht. Maar het is niet het monster dat Conor verwachtte, het monster uit de nachtmerrie die hij bijna elke nacht heeft gehad sinds zijn moeder ziek werd. Die met de duisternis, de wind en het geschreeuw. Het monster uit zijn achtertuin is anders. Oud. Wild. En hij wil het meest gevaarlijke van alles van Conor, hij wil de waarheid.

Ik heb dit boek opgepakt omdat ik er ten eerste achterkwam dat het boek al heel lang vertaald was uit het Engels. A Monster Calls heb ik al een paar keer voorbij zien komen en nu komt er ook nog binnenkort een film van, dus ik moest dit boek lezen. En laat me je zeggen dat je hier geen spijt van gaat krijgen. Ik ben normaal gesproken geen grote boekhuiler, maar bij dit boek hield ik het niet droog.

Je volgt het hele boek Conor die door een moeilijke fase in zijn leven gaat. Zijn moeder is ziek en op school gaat het ook niet al te lekker, want hij wordt gepest. Het monster komt elke nacht om 7 minuten na middernacht. Dit is zijn uitweg maar ook juist zijn ondergang, want hierdoor moet hij de waarheid onder ogen komen. Het boek is daardoor ook spannend. Wat is de waarheid?

img_3799

Ik vind het concept van dit boek ook heel mooi. Het idee komt van de schrijfster Siobhan Dowd, maar omdat zei overleed heeft Patrick Ness het afgemaakt. Ook al kunnen we nooit het originele uitgewerkte idee van Dowd zien, denk ik wel dat Ness dit perfect heeft gedaan. Ik denk echt dat hij begreep hoe dit verhaal in elkaar zat. Niet alleen zit het verhaal goed in elkaar, maar wordt het boek ook fantastisch visueel ondersteund door alle tekeningen die door heel het boek zijn verspreid. Sommige tekeningen vullen hele pagina’s en andere juist maar kleine delen van de bladzijde. Sommige tekeningen confronteerde mij met de nog hardere waarheid van dit boek. Het lezen is een ding, maar het kunnen zien.

img_3802

Het boek is best wel dun en het lettertype is aardig groot. Ook staat er veel tekeningen in en op sommige bladzijdes geen eens volledige stukken tekst. Hierdoor is het een perfect boek om even snel weg te lezen. Ik heb dit boek ook gelezen in een avond. Wees dan wel gewaarschuwd: waarschijnlijk ga je huilen. Dus om dit boek even snel in je treinrit te lezen is misschien niet zo’n goed idee.

Het is al wel twee maanden geleden dat ik dit boek heb gelezen, maar het boek blijft nog steeds bij  me tot de dag van vandaag.  Ik denk dat dit boek zelfs mijn favoriete boek van 2016 was. Ik ben ook heel erg benieuwd naar de film adaptatie die bijna uitkomt. Note to myself: vergeet de zakdoekjes niet!

5-sterren

Wat is het beste boek dat  je hebt gelezen in 2016?

3 gedachten over “7 minuten na middernacht – Patrick Ness [recensie]

1. Ik ken amper iemand die net zo enthousiast is als ik ben over dit boek. But I found you now! Ik vind het nog steeds zo’n naar idee dat de oorspronkelijke schrijver het niet heeft af kunnen schrijven. Maar desondanks ben ik het wel met je eens: het had niet beter opgepakt kunnen worden. Fijne recensie!

Like

1. Dankje dat je mijn recensie fijn vondt. Dit boek is ook gewoon echt geweldig en ik kan er geen eens genoeg woorden voor vinden om te beschrijven hoe goed het was. Dat de originele schrijfster het niet heeft gehaald is ook echt jammer, maar ik denk dat ze trots is vanaf boven!

Like