Boeken

Blogtour – De honger van Max [recensie]

Titel: De honger van Max (De Sterren van Morgen)
Auteur: Hans van der Beek
Uitgeverij: Brandt
Bladzijdes: 128
Prijs: €12,50
ISBN: 978 94 92037 45 9

de-honger-van-max-hans-van-der-beek-boek-cover-9789492037459

De honger van Max is een boek dat deel uitmaakt van De Sterren van Morgen.

VIER SCHRIJVERS, VIER BOEKEN, VIER HOOFDPERSONEN!

Eén locatie, een Engelse kostschool!

Op een gure januaridag komen vier Nederlandse jongeren aan op Mortimer Mansion, een kostschool voor bijzonder onderwijs in Cornwall. In dit typisch Britse kasteel met zijn wonderlijke esoterische staf en zijn ruige omgeving belanden ze in de brugklas. Ze beleven van alles wat je kunt verwachten van pubers die bij hun ouders weg zijn… en nog veel meer. Op deze unieke school wordt de ochtend gegroet, voor het eten gedankt en het leven gevierd – zij het lang niet altijd helemaal op de manier die ouders en docenten voor ogen stond!

Ieder van de vier hoofdpersonen beleeft zijn eigen avontuur, en worstelt met zijn eigen probleem. Maar tegelijk zijn de vier boeken onderling sterk verstrengeld. Ze zijn los van elkaar te lezen, maar vormen samen op unieke wijze een kwaliteitssoap.

STERREN_bijelkaar_VP-571x225.jpg
Wat ik erg leuk vond aan het lezen van één van de boekjes is dat je een totaal ander beeld van de personages krijgt. Dit laat je wel nadenken: hoe zien andere mensen jou, hoe zou jij andere mensen zien vanuit het oogpunt van iemand anders. Iedereen heeft een andere achtergrond, en door alle gebeurtenissen in zijn/haar leven kijk je heel anders naar dingen.

De honger van Max

Max heeft een vervelende thuis situatie. Zijn ouders zijn bezig met een scheiding, en omdat ze er niet kunnen uitkomen dumpen ze Max maar op een kostschool zodat zij rustig kunnen gaan scheiden. Ondertussen heeft Max ook problemen met zichzelf. Hij eet veel te veel en zit hierdoor dan ook niet lekker in zijn vel.

portret-max-271x271

Wat ik miste toen ik dit boek aan het lezen was, was een rode draad. Ik had werkelijk waar geen flauw idee waar het boek nou heen wilde. Het voelde meer als een boek waarin allemaal gebeurtenissen op elkaar waren gestapeld. Het voelde niet als een geheel. Je volgt Max door zijn eerste jaar op een kostschool en dat is het dan.

Toen ik de naam van de serie (De Sterren van Morgen) hoorde dacht ik gelijk aan een school waar talentvolle kinderen werden opgeleid tot succesvolle sterren. Ik had niet verwacht dat het iets heel spiritueels zou zijn. Ik vond het hele aspect van de elementen weinig toevoegen aan het verhaal. Het werd een paar keer genoemd, maar daar bleef het dan ook bij.

Ik leefde echter wel mee met Max. Ik vond het zielig voor hem dat zijn ouders hem op deze manier behandelde. Als een ander personage iets stoms en onverwachts deed, voelde ik mezelf ook best bedrogen. Ik vindt dat de schrijver zijn karakter zo goed heeft geschreven dat Max echt leek.

Mijn mening over de andere personages!

portret-louise-271x271

Laten we maar gelijk beginnen met Louise. Zij is het meest aanwezig in dit boek en is voor mij ook het karakter dat mij het meest irriteert. Ze weet niet wat ze wil, en doet Max daarmee pijn. Ik vind Louise een irritante huppeltrut die eerst moet nadenken voor dat ze iets doet!

portret-wollebrandt-371x371

Wat valt er te zeggen over Wollebrandt. Naast zijn gekke naam is hij achterbaks. Hij doet er alles aan om geliefd te worden door de leraren.

portret-saar-371x371

Als laatste hebben we Saar. Ik weet niet zo goed wat ik van haar vind. Ze komt heel afwijkend over, maar toch vertrouw ik haar wel.

Blogtour

Ik wil Uitgeverij Brandt bedanken voor het opsturen van het boek en dat ik mee mocht doen aan deze blogtour. Ik heb deze blogtour samen gedaan met drie anderen, die hier uiteraard ook een blog over schrijven. Gisteren is de eerste recensie (Het vuur van Louise) online gekomen. Morgen en overmorgen komende de andere twee online.

Het Vuur van Louise – Chantal (coffeendcookie.wordpress.com)
De Tranen van Saar – Rachel (www.rachelleest.nl)
De Wereld van Wollebrandt – Milou (www.magicdreamsandbooks.nl)

3-sterren

 

6 gedachten over “Blogtour – De honger van Max [recensie]

  1. Hmm het idee klonk leuk, die vier boeken op 1 kostschool. Jammer dat het toch niet zo goed uitgewerkt blijkt te zijn. Anders had ik het willen lezen. Trouwens, die plaatjes van de karakters zijn erg leuk! Zelf gemaakt?

    Like

Geef een reactie

