Licht – Michael Grant [recensie]

Auteur: Michael Grant
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
Pagina’s: 365
Genre: Mysterie, Spanning, Science Fiction
Beoordeling: 10/10

gone1

Licht is het allerlaatste deel in de super spannende Gone-serie. Wat ik meestal heb met finales van een trilogie of serie, is dat het het net niet helemaal was. Het was dan wel een goed boek, maar net niet goed genoeg voor een afsluiter. Dat heeft dit boek helemaal niet! Grant schrijft zijn finale zo goed, dat het spannend was vanaf bladzijde één tot aan de aller laatste bladzijde. Dit boek was alles wat je kon verwachten van een Gone boek. Het is gruwelijk, spannend, ranzig, bloederig en angstaanjagend. Ja, dit was zeker mijn favoriete boek in de serie!

Voor een laatste keer kom je terug in de wereld die Grant heeft geschapen. Ik moet toegeven dat die wereld wel messed-up is. Maar omdat ik al vijf boeken in deze wereld leef, maakt het me niks meer uit als mensen worden vermoord, verbrand of opgegeten. Natuurlijk vind ik het wel erg als er een karakters doodgaat om wie ik geef, maar als het om een minor karakter gaat, of een karakter die gewoon kut is, dan wordt ik zelfs enthousiast als ze diegene willen vermoorden. Oké, Sam jij gaat via die kant, dan kom ik van links met mijn machinegeweer, oké is goed, afgesproken!

De groei van de karakters kwam in dit boek nog meer naar voren. Iedereen is op. Ze zijn moe en hebben allemaal dingen gedaan waarvan ze spijt hebben, maar toch moeten ze nog vechten, nog een allerlaatste keer. Ik vind het zo mooi hoe Grant veel diversiteit in zijn karakters heeft. Ik denk zelfs dat in deze boekenreeks meer diverse karakters zitten dan in een hoop Young Adult boeken bij elkaar. Toen ik het aller eerste boek uit had voelde ik nog eigen geen connectie met de karakters. Maar nu ik Licht uit heb wil ik eigenlijk weer terug naar hun wereld om vrienden met ze te worden. Er bestaat een kans dat ik terug kan gaan naar sommige karakters en daar bedoel ik re-readen niet mee. Michael Grant heeft op Twitter (@MichaelGrantBks) aangekondigd dat hij een nieuwe serie schrijft genaamd Monster! AAAH! Ik ga niet zeggen welk karakter erin voor komt in verband met spoilers voor het afloop van dit boek, omdat je dan weet wie het in ieder geval overleefd.

Dit boek heeft mij veel emoties laten voelen: blij, boos, agressief, moordlustig, verdrietig, weer blij, nog een keer verdrietig! Ik ben er zelfs door van mijn stoel afgevallen (dit komt gewoon omdat ik onhandig ben).

Wat is het gekste wat jij ooit heb gedaan/meegemaakt omdat je een boek aan het lezen was?

2 gedachten over “Licht – Michael Grant [recensie]