Geen categorie

Boeken van eigen bodem!

Ik heb in mijn hele leven nog maar een aantal boeken gelezen van Nederlandse schrijvers. Normaal gesproken ga ik voor de vertaalde versie uit Amerika/Engeland omdat ik weet dat die boeken 9 van de 10 keer goed zijn. Ook dacht ik altijd dat de verhalen die uit de gedachtes van Engelse schrijvers kwamen veel beter waren. Net zoals ik bijvoorbeeld liever een Engelse film kijk, in plaats van een film van eigen bodem, omdat ik meestal vind dat het acteerwerk in de Nederlandse film slechter is.

Maar de laatste tijd ben ik gaan nadenken. Ik ben serieuzer begonnen met schrijven. En op een dag hoop ik natuurlijk dat mijn werk wordt opgepakt door een uitgeverij. Waarom zouden mensen mijn boek dan wel moeten lezen, terwijl ik geen enkel Young Adult boek heb gelezen van een Nederlandse auteur. Dus ben ik achter mijn laptop gesprongen om een lijstje te creëren. Dit zijn boeken van Nederlandse schrijvers waar ik op dit moment het meest naar uit kijk om te lezen, en deze boeken probeer ik dit jaar of volgend jaar te lezen. Laten we beginnen!

Magycker 1: De Klauw – Adrian Stone

9200000052067952

Ik weet niet waarom, maar vanaf het eerste moment dat ik dit boek zag dacht ik: die wil ik wel lezen. Adrian Stone klinkt niet echt Nederlands maar hij is echt een Nederlander. Er komt magie in dit boek voor dus dat is altijd top. En ook wat ik best mooi vind is dat er een autistisch karakter in voor komt. Dit zie je niet vaak in boeken. En boek diversiteit vind ik een van de beste dingen die er bestaat.

Hex – Thomas Olde Heuvelt

Hex-by-Thomas-Olde-Heuvelt-Cover.gif

Ik hoor iedereen over dit boek praten, en dan ook echt iedereen. Dat het boek vertaald en verfilmd (in Amerika) wordt zegt meer dan genoeg dat dit boek goed is. Maar toch is dit eigenlijk niet waarom ik het wil lezen. Ik wil het lezen omdat Hex in het genre horror/thriller valt en dat is niet een genre waarin ik vaak lees, eigenlijk gewoon nooit lees. Terwijl ik wel van goede horror films houd, dus dat is een beetje gek. Ik hoop dat dit boek mij nachtmerries geeft zoals het heeft gedaan bij velen. Wel wacht ik op de herziende editie die in september wordt uitgeven door Luitingh Sijthoff omdat ik die cover gewoon veel en veel mooier vind dan de oude.

Hij is van mij – Chinouk Thijssen

Hij-is-van-mij-FRONT.jpg

Ik voel me een klein beetje schuldig dat ik dit boek nog niet heb gelezen. Ik heb al een tijdje contact met Chinouk en het voelt zo stom om dan haar boek (of één van haar boeken) nog niet gelezen te hebben. Waarom deze boeken me eerst hebben afgehouden is omdat het wel boeken zijn die een beetje gericht zijn op vrouwen, maar volgens Chinouk is Hij is van mij het best voor jongens/mannen.

This is where it ends – Marieke Nijkamp

TIWIE.jpg

Dit is het enige boek dat ik in bezit heb van deze lijst. Je zou misschien denken: huh, maar dat is toch een Engelse titel en ja dat klopt. Marieke Nijkamp is echter puur Nederlands. Het boek wordt ook vertaald onder de naam 54 minuten maar ik had het boek, voor dat ik wist dat het werd vertaald, al gekocht. Ik heb laatst een post gedaan over hoe ik een voorstander ben van het lezen in Nederlands, maar aangezien dit een Nederlandse schrijfster was die succes heeft in Amerika, moest ik het wel kopen. Eigenlijk het hele verhaal hoe ik dit boek heb gekocht en hoe ik Marieke heb ontmoet ik zo awkward, dat ik er misschien nog een keer een blogpost van maak als ik over de schaamte heen ben.

Dit was het dan alweer. Het is niet een hele lange lijst, maar langzaam kom ik er wel.Heb ik nou echt HET boek gemist van een Nederlandse schrijver? Laat het me weten in de comments!

 

3 gedachten over “Boeken van eigen bodem!

Geef een reactie

