tags

Dit of dat boekentag

Ik heb deze tag langs zien komen bij Marcia van Oog op de toekomst. Dit leek me een leuke tag om te doen omdat deze tag zich niet focust op karakters of boeken, maar over mijn eigen leesgewoontes. Jullie weten nog niet heel veel over mij, afgezien van het “over mij” stukje, en daarom wilde ik dus de “dit of dat boekentag” doen!

Audioboek of echt boek?

Sowieso een echt boek. Ik heb laatst het audioboek van Crown of Midnight geprobeerd maar ben gestopt nog voordat hoofdstuk 1 uit was. Ik kan me niet volledig concentreren op de wereld en alles wat er gebeurt als ik de woorden niet voor me zie. Vroeg luisterde ik echter wel naar audioboeken in de auto als we op vakantie gingen.

Zachte kaft of harde kaft?

Hardcovers. Ik vind het gewoon fijn lezen. Je hoeft niet elke keer in paniek je boek vast te grijpen omdat je hele boek dichtklapt waardoor je de pagina kwijt raakt. Ook staan hardcovers veel mooier in de boekenkast. Mijn favoriete hardcovers zijn degenen met een dustjacket erover heen. Helaas zijn hardcovers wel iets prijziger 😦

Fictie of non-fictie?

Volgens mij heb ik nog nooit een non-fictie boek gelezen. Tenzij die informatie boekjes meetellen waar je vroeger op de basisschool informatie uit moest halen voor je spreekbeurt. Fictie is dus mijn keuze. De werelden die schrijvers creëren zijn soms zo mooi. Het feit dat je kunt wegdromen en zelf kunt fantaseren hoe alles er ongeveer uit ziet is gewoon geweldig. Zoals Geore R.R Martin zei:

grrMartin quote

Harry Potter of Twilight?

Natuurlijk kies ik Harry Potter. Het feit dat ik 7 van de 7 boeken heb gelezen in de Harry Potter wereld en maar 1 van de 4 in het Twilight universum zegt denk ik genoeg. En nee, dat ene boek van Twilight is niet omdat ik net ben begonnen met lezen.

Lenen of kopen?

Ik heb trauma’s aan de bibliotheek. Laatst voor school moest ik drie literatuur boeken lezen voor een betoog. Nou, laat ik je een ding zeggen, ik heb op alle drie de boeken een fikse boeten. Ik vergeet gewoon altijd de boeken weer in te leveren! Geef mij maar gekochte boeken. Beide kost me geld dus dan kies ik toch liever voor het eeuwige bezit in mijn boekenkast.

Boekenwinkel of online?

Beide. Ik houd er van om door boekenwinkels heen te lopen alleen mijn lokale boekenwinkel is gewoon shit. De Young Adult sectie is niet meer dan twee kleine kasten. Zelfs de Bruna heeft nieuwe boeken sneller dan die boekenwinkel. Daarom kies ik er sneller voor om op Bol een boek (of twee of drie) te kopen. Laatst was ik in boekhandel van Piere en het was zo fijn om door heen te lopen. Ik ben nog nooit bij de Donner geweest, maar iedereen praat erover en ik wil er zo snel mogelijk heen!

Standalone of trilogie?

Oef… dit is een moeilijke, maar ik denk dat ik toch ga voor trilogie. Ook al zijn twee van mijn favoriete boeken standalones (Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & Ready Player One) vind ik het toch fijner om een trilogie te lezen. Je krijgt meer van de wereld te zien, je krijgt meer van de karakters te weten en de karakters krijgen ook de kans om te groeien. Maar uiteindelijk maakt het voor mij niet uit uit hoeveel boeken een verhaal bestaat. Zolang het maar goed is uitgewerkt en het verhaal niet wordt uitgemelkt vind ik alles goed.

Zwaar & dik of lief & kort?

Ik houd van duistere boeken met een goed verhaal erin. Meestal zijn de lieve & korte boeken ook hele lichte boeken, als in de zin van contemporary. Ik lees niet veel/bijna gewoon geen contemporary boeken omdat ze me snel vervelen. Voor mij zijn bijna alle contemporary boeken hetzelfde. Meisje vind een jonge leuk, meisje en jongen krijgen wat, er gaat iets mis wat tot een depressief punt leidt in een boek, op het einde komen jongen en meisje weer bij elkaar ❤ ❤ <3. Er zijn vast goede contemporary boeken die niet zo gaan dus als je echt eentje hebt waarvan je denkt; die moet Frank lezen! Laat het me dan weten in de reacties hieronder!

Lezen in een knusse omgeving of in de zon?

Het liefst lees ik helemaal teruggetrokken van de echte wereld in een knusse omgeving wat vaak mijn bed is. Laatst probeerde ik buiten de lezen toen het zo warm was en ik werd verblind door het witte licht dat reflecteerde vanaf mijn pagina. Het was geen pretje!

cosy book

Warme chocolademelk of koffie?

KOFFIE!!! Hoewel ik warme chocolademelk erg kan waarderen gaat er niks boven een kop koffie. Warme chocolademelk, want dat is waar we hier over praten, is voor mij echt een winterdrankje. Soms drink ik de zomer ook nog wel koude chocolademelk maar daar houd mijn chocolademelk-avontuur ook op. Koffie drink ik het hele jaar door, de hele dag door! Koffie is dus voor mij de winnaar.

Dat was alweer de “dit of dat boekentag”. Vond je het nou leuk en ben je het eens of juist oneens met mijn antwoorden? Aangezien het een tag is wil ik ook nog een paar mensen taggen.

Als je niet bent getagd en je wilt de tag doen BAM! Je bent getagd!

 

 

 

 

 

 

4 gedachten over “Dit of dat boekentag

Geef een reactie

